Medlemsnytt
Administrerende direktør i Sweco Norge, Rasmus Nord og prosjektdirektør i Bane NOR, Martin Hove. Foto: Esben Svendsen

Sweco signerer viktig prosjekt for Bane NOR

19.12.2024 | Pressemelding
Bane NOR har valgt Sweco til å stå for prosjekteringen av tiltak for universell utforming på stasjonene Oslo S, Skøyen og Asker. De tre stasjonene skal blant annet få høyere plattformer.
Det opplyser selskapene i en pressemelding, torsdag.

Bane NOR skal gi stasjonene Oslo S, Skøyen og Asker universell utforming. Dette er blant landets mest trafikkerte stasjoner, og oppgraderingen vil gi mange reisende en bedre hverdag.

– Det er godt å ha en leverandør på plass. Universell utforming på disse tre stasjonene vil være et vesentlig løft for jernbanen i hovedstadsområdet, og et stort skritt for å nå målene i Nasjonal transportplan om økning av antall avganger fra universelt utformede stasjoner. Dette er et viktig prosjekt for oss, og det er fint å være i gang, med Sweco på laget, sier prosjektdirektør Martin Hove i Bane NOR.

Prosjektet omfatter heving av plattformene og installering av snøsmelteanlegg på både Oslo S, Skøyen og Asker. I tillegg skal Oslo S få heiser til personundergang, og Asker skal få en ny overgangsbru.

De tre stasjonene brukes av svært mange reisende. Oslo S er den mest trafikkerte stasjonen i Norge, Skøyen den sjette mest trafikkerte og Asker den femte mest trafikkerte.

– Dette er et faglig spennende prosjekt. Oslo S, Skøyen og Asker er viktige stasjoner for hele kollektivsambandet i hovedstaden og området rundt. De er også høyt trafikkerte, og da er det ekstra viktig med god planlegging og godt samarbeid, slik at vi får til en god og effektiv anleggsgjennomføring, sier administrerende direktør i Sweco Norge, Rasmus Nord.

Martin Hove er helt enig:

– Jeg vil si at det viktigste suksesskriteriet er godt samarbeid og god dialog. Da blir det enklere for oss å bli enige om hovedleveransene og legge til rette for en gjennomføring som belaster de reisende minst mulig.

Arbeidet med prosjektering av tiltakene begynner på nyåret, og oppstart av bygging kan skje i 2027. Arbeidene på Asker kommer først, og vil pågå i omtrent ett år. Etter det vil arbeidene på Skøyen starte opp. Arbeidene på Oslo S vil pågå over en lengre periode, siden det er snakk om omfattende tiltak på Norges mest trafikkerte stasjon.
facebook