Stor aktivitet på Mjåvann
– Vi får mange spørsmål om når den nye veien åpner, og svaret er så fort som mulig, sa prosjektutviklingssjef Benedichte Limmesand Hellestøl i Nye veier. Hun siktet til den nye veien vestover. Hellestøl var invitert til medlemsmøtet for å gi en oppdatering av prosjektene som Nye veier har i fylket.
Litt i overkant av 40 personer var møtt frem til medlemsmøtet tidlig tirsdag morgen. Møtet var i regi av ressursgruppen i vest. Alexander Aamodt fra Aamodt hus åpnet med å fortelle om det nye Håndverkerhuset som åpnet forrige måned. Her holder en rekke håndverkere til: EK Elektro, Aamodt Blikk & Ventilasjon, Rørleggermester Steinar Aamodt, Mal i Sør, Aamodt Bygg og Aamodt Hus.
– Vi ønsket å utvide på Lohnelier, men fikk ikke plass. Da så vi oss om og landet på dette. Her har vi plass for fremtiden, sa Aamodt i starten av møtet.
Ett skudd
Håndverkerhuset ligger på toppen av Mjåvann med gode fasiliteter for ansatte og showroom til kunder, for å nevne noe. Med åpning av ny motorvei, får næringsområdet direkte atkomst til det store krysset på Grauthelleren. For Andre Kjetså i Mjåvann industriområde er dette avgjørende for at Mjåvann skal få utvikle seg. Han dokumenterte dette med et bilde av Emil fra Lønneberget som sikter med ei rifle han har spikket selv.
– Dette begynte i 2014, før Nye veier startet. Da var det veivesenet vi forhandlet med. Da vi fortalte dem om planene for en egen atkomst, så bare avviste de dette. Vi måtte lage en samfunnsøkonomisk analyse skulle vi komme noen vei, og fikk hjelp Rambøll til dette. Analysen viste at vi kunne bygge kryss for 260 millioner før det ikke lenger var lønnsomt, sa Kjetså.
Andre Kjetså fra Mjåvann industriområde fortalte om veien fra ide til gjennomføring av ny atkomst fra ny E39 til næringsområdet Mjåvann.
Og det er her Emil kommer inn i bildet.
– Vi visste at vi hadde en sjanse, og det var å få bygget samtidig med den nye veien. Derfor sa vi at vi har ett skudd i børsa. I ettertid fikk vi alltid høre at vi var de med ett skudd i børsa, men sånn ble vi i alle fall husket.
Og budskapet gav resultater. Med kommunen i spissen forente mange gode krefter seg i saken, inkludert Næringsforeningens gruppe i vest, og la press. Til slutt fant man en løsning som alle kunne akseptere. Da gjensto finansiering, noe aktørene på Mjåvann selv løste.
– Krysset er avgjørende for videre vekst her oppe, sa Kjetså. Ut av vinduet bak ham kunne man se anleggsmaskiner gjøre klart for byggetrinn 3 av området. Byggetrinn 4 avhenger av blant annet kommuneplanens arealdel og er avgjørende for videre vekst etter 2030. Området kan også gjøre seg nytte av steinmasser fra Ytre ringvei.
Veier i Agder
Ytre ringvei var en av veitraseene de fremmøtte fikk høre om under møtet. Hellestøl kunne ikke gi noen startdato for prosjektet. Dette var et av tre som ble utsatt tidligere i 2022 da prisene for anleggsarbeid gikk kraftig opp som et resultat av sterkt økende råvarepriser.
Nye veier-sjefen kunne fortelle at selskapet har beholdt sine bevilgninger i statsbudsjettet, noe det var spenning knyttet til. Prisøkning på 18 prosent er imidlertid ikke kompensert. Og ny vei på Ringerike, som før hadde egen bevilgning, inngår nå i Nye veiers portefølje og konkurrerer med andre prosjekter.
Benedichte Limmesand Hellestøl i Nye veier. Foto: Roar Osmundsen
Hun var opptatt av at selskapet også i fremtiden får bygge med god standard.
– Når man bygger vei, så gjør man det en gang, robust og for fremtiden. Skal det bygges med lavere standard, så må man bygge nytt senere. Det er ikke bra verken for naturen, klima eller økonomien, oppsummerte Hellestøl.
Men det ses på traseer som kan gjenbrukes, der en utvidelse til fire felt kanskje er godt nok. Blant disse i Agder er Grimstad-Arendal og Brokelandsheia.
Status for traseene fra Kristiansand og vestover er denne:
• Reguleringsplan for Ytre ringvei kan bli vedtatt i løpet av andre kvartal 2023. Byggestart er uviss.
• Mandal-Lyngdal deles i to. Nye Veier sikter mot konkurranseutlysning for de første 10 kilometerene fra Mandalskrysset til Blørstad sommeren 2023.
– Denne omtales som dødsveien og er viktig å få rustet opp. I perioden 2009 til 2018 har det vært 40 dødsfall her, hvor de fleste er møteulykker, sa Hellestøl.
Alexander Aamodt i Aamodt hus viste rundt i det nye Håndverkerhuset, der flere av aktørene blant annet har bygget store showrooms for produktene og løsningene de selger.
Fakta om Mjåvann
- Over 100 selskaper.
- 2000 arbeidsplasser.
- DNA for området er industri og handel mellom bedrifter.
- Den nye kystlinja som Agder Energi skal bygge, vil sannsynligvis gå gjennom området og gi nye muligheter, blant annet for ladestasjon til nyttekjøretøy.