Ivar Bergem Strand (PwC) og Ingrid Michalsen (Næringsforeningen) presenterte resultatene fra Løypemelding Bærekraft 2022.

Slik scorer Agder på bærekraft

14.10.2022 | Tina McDougall
Løypemelding Bærekraft 2022 er lansert. Analysen bidrar til å avdekke hvordan bedrifter i regionen arbeider med- og rapporterer på bærekraft.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Les rapporten «Løypmelding Bærekraft» nederst i artikkelen.

- For oss er det viktig å få innsikt i hva som er status i næringslivet nå: Hvordan jobber egentlig bedriftene med bærekraft? Ved å skaffe oss den innsikten, har vi mulighet til å sette i gang tiltak, prosjekter og kurs som virkelig treffer behovet, og vi har noe konkret å løfte fram for politikerne som gjør at de også forstår alvoret. For vi må få opp tempoet, og der sitter det offentlige på noe av nøkkelen, sier Ingrid Michalsen, leder strategi og utvikling i Næringsforeningen.

Michalsen presenterte funnene fra Næringsforeningens bærekraftsundersøkelse sammen med Ivar Bergem Strand fra PwC. Funnene viser hvordan bedrifter i regionen arbeider med, og rapporterer på bærekraft.

Motivasjon og utfordringer

Løypemeldingen viser at dagens bærekraftsarbeid motiveres i størst grad av omdømme og krav, mens kunden er den med størst påvirkningskraft i verdikjeden. Det trekkes frem som interessant at ikke flere viser til faktorer som å skape vekst og nye inntektskilder. Det poengteres videre at vissheten om at virksomheten bidrar til å gjøre samfunnet mer bærekraftig kan tolkes som et ønske om å styrke omdømmet som en bidragsyter, heller enn at det motiveres av forretningsmessige insentiver.

De mest sentrale utfordringene for arbeidet med bærekraft er manglende kapasitet og kompetanse, samt at virksomhetene ikke ser bærekraftige investeringer som lønnsomt. Bergem Strand poengterer viktigheten av å annerkjenne at for virksomheter med færre enn 50 ansatte kan det være vanskeligere å ha en bærekraftsansvarlig ressurs. Samtidig poengterer han behovet for kompetanse ettersom det skjer mye på feltet.

- Hvis du ikke tilpasser deg, så taper du konkurransen, forteller Bergem Strand. Flere viser til bærekraft som et konkuransefortrinn.
 
- Vi må jobbe med bærekraft, ikke bare fordi det er bra for kloden, men fordi det er forretningsgivende. Det er én fjerdedel som ser forretningsmulighet for bærekraft. Det er altfor lite. Hvis vi skal lykkes, så må bærekraft henge sammen med forretningsutvikling. Vi må tilpasse oss for å overleve som business, sier Linn Grøtberg, leder og organisasjon og samfunn i Stiftelsen Miljøfyrtårn.

Strukturert bærekraftsarbeid

63% sier de jobber strukturert med bærekraft, samtidig er det 64% som ikke har gjennomført vesentlighetsanalyse. Dette påpekes som et interessant funn av Ivar Bergem Strand.
Videre påpeker han at noen kan ha gjennomført vesentlighetsanalyse uten at de har kjennskap til begrepet. Vesentlighetsanalyser handler om å identifisere viktige prioriteringer som er vesentlige for egen virksomhet.

- Virksomheter må jobbe med bærekraft der det er vesentlig. Det hjelper ikke fjerne plastkopper i kantina hvis man er et transportfirma. Det hjelper heller ikke å kun sette bikuber på taket som bank. Man må se hvor man kan gjøre endringer, og hva som er vesentlig i egen bedrift, sier Grøtberg.

 43% sier at de rapporterer eksplisitt på bærekraft. Blant dem som rapporterer på bærekraft, er det fra fjorårets undersøkelse en økning fra 16 % til 34 % som rapporterer i årsrapport eller integrert årsrapport. Dette viser at flere jobber mer målrettet og strukturert enn tidligere.

- Det vi ser, er at selv om mange svarer at de jobber med bærekraft, så er det altfor få som jobber strukturert og målrettet med det. Så for oss er det viktig å få fram en «sense of urgency»: Nå haster det å få opp tempoet med den grønne omstillingen i landsdelen vår. Vi ligger bak de andre regionene i landet, forklarer Michalsen.

- I tillegg er det å jobbe for grønn omstilling i regionen et av våre fire satsingsområder i strategien vår. Vi skal være med å styrke næringslivets posisjon på Sørlandet ved å bidra til klima- og miljøansvar i bedriftene, samt styrke den grønne konkurransekraften i næringslivet i landsdelen, tydeliggjør Michalsen i Næringsforeningen.

facebook