Aktuelt
En ny undersøkelse gir helt ny innsikt i Sørlandets største nettverk for de under 40. Bildet viser ressursgruppen i U40-nettverket.

Slik er medlemmene av U40-nettverket

14.12.2023 | Lotte B. van der Male Holtskog
U40-nettverket har for første gang innhentet medlemsdata og innspill gjennom en fersk medlemsundersøkelse. - Svarene gir et svært godt bilde av hvordan nettverket er satt sammen, forteller leder for U40-nettverket, Maiken Græsli McNeill.
- Undersøkelsen har prosentvis blitt svart av hver tredje medlem, og jeg er svært fornøyd med det høye engasjementet i nettverket. Vi har fått mange gode innspill og vet bedre hva medlemmene ønsker seg fremover, sier U40-leder, Maiken Græsli McNeill. 

Den følgende oversikten viser resultatene fra undersøkelsen:


Kvinner og menn? Alder? Utdanning? 

 

Demografisk sammensetting i U40: Svarene fra undersøkelsen viser en balansert fordeling mellom kvinner og menn på henholdsvis 54 % og 46 %. 

Gjennomsnittsalderen er 32 år. Yngste svargiver er 22 år og eldste er 39. 

Det er flest medlemmer som har mastergrad som sin høyest fullførte utdanning med 62 %. Det er etterfulgt av 29 % som har bachelorgrad som høyest fullførte utdanning. 



 

Tilhørighet til Sørlandet 


I undersøkelsen spørres det om medlemmenes tilhørighet til Sørlandet. Her er det målt i fire ulike kategorier som fremgår i diagrammet under. De fleste i nettverket er oppvokst på Sørlandet hvis man ser på kategoriene “Lokal” og “Tilbakeflytter”. Til sammen utgjør disse medlemmene over halvparten av medlemsmassen, cirka 56 %.  
 

Men, det er også mange i nettverket som ikke er oppvokst på Sørlandet. Ser man på kategoriene “Flyttet til Sørlandet for å studere” og “Tilflytter som yrkesaktiv” utgjør disse medlemmene nesten 44 %.  
 

Setter man disse to tallene opp mot hverandre er det altså cirka 56 % i U40 som er fra Sørlandet og 44 % som ikke er fra Sørlandet.  


 

Hvem betaler kontingenten?  


- I september 2022 ble U40 et betalt nettverk der man har personlig medlemskap. Dette kan man velge å få betalt gjennom arbeidsgiver eller selv. Vår målsetting var klar fra begynnelsen, vi ønsket at arbeidsgivere skulle betale kontingenten til våre U40-medlemmer basert på verdien medlemskapet har for unge arbeidstakere, sier Maiken Græsli McNeill på vegne av ressursgruppen.  
 

Hun legger til: 


- Når vi nå ser at 85 % av de som har svart på undersøkelsen vår får betalt kontingenten sin via arbeidsgiver, må vi konkludere at vi har formådd å skape et nettverk med sterk opplevd verdi hos arbeidsgiverne. Dette er ekstremt positivt. 


 

Bransje? 

 

Det er flest U40-medlemmer som jobber i bransjen “rådgivende virksomhet”. Dette er etterfulgt av “bank og finans”, “offentlig administrasjon” og “IKT”.  


 

Ønske til tematikker på arrangementer? 


Svargiverne var tydelige. På førsteplassen uttrykker U40-medlemmene at de ønsker arrangementer som har "lederutvikling" som tema. Dette tema var sterkt etterfulgt av arrangementer med tema “personlig utvikling”, og på tredjeplass kommer arrangementer med tema “sosialt/mingling/networking”.  
 

Dette stemmer også godt overens med svarene på hvilke typer arrangementer U40 bør prioritere i 2024. Her sa 82 % at de ønsker en kombinasjon av faglige og sosiale arrangementer.


 

Tidsrom og dag for arrangementer? 


- Noe som også har vært viktig for oss å avklare er hvilke tidsrom og dager det passer medlemmene best å gå på våre arrangementer. Dette er spesielt viktig i denne målgruppen, fordi vi ønsker å legge til rette for familiesituasjonen, for eksempel med legging av barn, sier Græsli McNeill.  
 

Hun forklarer også at det kan det være vanskeligere for arbeidstakere i starten av karrieren å be om fri midt i arbeidstiden for å gå på U40.  


- Gjennom svarene har vi fått tydelige tilbakemeldinger. Det passer best for U40-medlemmene å delta på arrangementer på torsdager. I tillegg spiller det for mange av medlemmene dog ikke noen rolle. 
 

Svargiverne sier også tydelig at tidsrommet som passer best er etter arbeidstid. Det beste tidspunktet er fra 19.00 og utover kvelden.  
 

- Dette hadde vi en sterk formodning om før vi sendte ut medlemsundersøkelsen, men det er godt å få det bekreftet gjennom svarene her, sier Maiken Græsli McNeill.  




 

Høy tilfredshet med nettverket 


U40-nettverket – i formen det har i dag – har eksistert i litt over et år. Da er det naturlig å se på tilfredshet for å ha et utgangspunkt for veien videre. Undersøkelsen viser at nesten halvparten, 48 %, av medlemmene er tilfredse “i høy grad”. 32 % er tilfredse “i noen grad”.  

 

U40 som en aktiv stemme i samfunnsdebatten? 


Det er størst andel av svargiverne som mener at U40 “i noen grad” bør være en aktiv stemme i samfunnsdebatten. - Dette er positivt og gir nettverket spillerom til å ytre seg om samfunnsmessige saker på vegne av medlemmene, sier McNeill.
 

Svargiverne hadde også mulighet for å komme med innspill til hvilke temaer de ønsket U40 skulle engasjere seg i.  



 

Hvis U40 skal ta del i samfunnsdebatten, hvilke temaer er det viktig U40 engasjerer seg i? 


Til dette spørsmålet kom det 45 individuelle tilbakemeldinger. Disse kan stort sett inndeles i: 

1) Likestilling, likeverd, ageism, rettferdighet  

2) Fremtidens arbeidsliv og work-life-balance  

3) Næringspolitikk og Lagmannsholmen  

4) Rekruttering og arbeidsmarkedet 

 

Hva liker du best med U40-nettverket? 


Til dette spørsmålet kom det 70 individuelle tilbakemeldinger. Disse kan stort sett inndeles i kategoriene:  

1) sosialt  

2) nettverk og mingling  

3) arrangementer 

 

Opplever du noen utfordringer som ung i arbeidslivet? 


Til dette spørsmålet kom det 35 individuelle tilbakemeldinger. Disse kan stort sett deles inn i kategoriene: 

  1. Aldersdiskriminasjon 

  1. Lukket miljø på Sørlandet / rekrutteringsproblemer 

Det er dog stor overvekt på punkt nummer 1 som stort sett alle tilbakemeldingene italesatte. 

 

Hva kan U40 gjøre bedre? 


Til dette punktet kan tilbakemeldingene inndeles forholdsmessig fra flest til færrest tilbakemeldinger i kategoriene: 

  1. Heiarop fra allerede fornøyde medlemmer  

  1. Forslag til arrangementer 

  1. Opprette mentorprogram 

  1. Markedsføring 

  1. Forbedre demografien i U40-nettverket 

facebook