Medlemsnytt
F.v: Finn Oscar Karlsen (Pioneer Robotics), Kai-Wilhelm Nessler (Multilab), Kirsti Mathiesen Hjemdahl (Cultiva), Svein-Inge Ringstad (MIL), Jørn Bersvendsen (Applica), Reidar Fuglestad og Torill Haugen (SKMU). Foto: Erling Slyngstad-Hægeland.

Robot skal digitalisere 6000 kunstverk

01.03.2022
På oppdrag fra Sørlandets Kunstmuseum / Kunstsilo har fire teknologibedrifter utviklet en banebrytende metode for digitalisering av kunst i høyeste kvalitet. Nå har museet gått til anskaffelse av en robot som skal bidra til å digitalisere samlingene, ivareta rettigheter og skape nye arbeidsplasser.
– Dette gir oss en helt ny mulighet til å nå frem til et bredere publikum, også de som ikke nødvendigvis er dypt interessert i kunst, sier administrerende direktør for Sørlandets Kunstmuseum / Kunstsilo, Reidar Fuglestad, i en pressemelding etter at museet denne måneden kjøpte et robotsystem fra Pioneer Robotics for å digitalisere museets kunstsamlinger.
 

16 milliarder piksler


Sørlandets Kunstmuseum har stort fokus på å styrke sin digitale formidling før åpning av Kunstsilo i 2024. Sammen med teknologiselskapene Multilab, Pioneer Robotics, Mechatronics Innovation Lab (MIL) og Applica Robot Integration har museet utviklet en programvare som utfører fotografering ved hjelp av en industrirobot - såkalt superfotografering.

– Dette innebærer at roboten manøvrerer et kamera langs maleriet og tar hundrevis av nærbilder i høy oppløsning. Deretter samles alle bildene i en programvare som setter de sammen til ett enkelt bilde på over 16 milliarder piksler, forteller Sørlandets Kunstmuseums digitale rådgiver, Torill Haugen.

Det betyr at hvis man skulle trykke opp en fysisk kopi, kunne man gjort det i et format på 30x20 meter.

– Så vidt jeg kjenner til er det ingen andre museer som har anvendt en slik robot til å digitalisere kunst. De digitaliserte kunstverkene har en oppløsning og kvalitet på linje med det Google Art Camera og skannere i millionklassen gir. Likevel er dette en mer fleksibel og mindre kostbar løsning, sier Haugen.


Sørlandets Kunstmuseums nye robot fotograferer Amaldus Nielsens kjente verk Morgen ved Ny-Hellesund. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland.
 

Beholder rettighetene


Bildene vil bli vist både på digitale flater og i egne rom i Kunstsilo. Her kan man i tillegg sette elementer i kunstverket i bevegelse, og dermed gjøre fortellingen levende.

– Vi har gjort eksperimenter og tester med dette, og det har vært en fornøyelse å se de positive reaksjonene fra brukere i alle aldre, sier Fuglestad.

Immersive art – digital panoramavisning av kunst – er blitt et sentralt begrep det siste året, men mange har utfordringer med rettighetsproblematikken. Sørlandets Kunstmuseums metode for digitalisering gjør at museet vil kunne ivareta rettighetene.

– Dette er nybrottsarbeid, men vi har god dialog med rettighetshavere for å ivareta alles interesser. Hvis vi kan skape modeller som fungerer, så er dette en ny måte å skape verdier på for framtida - både i form av å formidle kunst på ulike digitale flater og digitalisering for andre som en tjeneste, sier Fuglestad.

Digitaliseringen har også stor verdi for konservering av kunst, siden konservator får mulighet til å studere mikroskopiske detaljer fra sin egen PC.
 

Skaper arbeidsplasser


Sørlandets Kunstmuseum er i gang med å digitalisere både Tangen-samlingen og museets øvrige samlinger, og har fått støtte av Kulturrådet og Cultiva til prosjektet.

– Vi ønsker å inspirere kunst- og kulturfeltet til å eksperimentere, og ta eierskap til den digitale transformasjonen. Vi tror det vil være med å imøtekomme det som er vår vedtekt, nemlig å sikre arbeidsplasser, sier daglig leder i Cultiva, Kirsti Mathiesen Hjemdahl.

Og det er ingen tvil om at museets digitale satsing vil skape arbeidsplasser.

– Vi kommer til å ha et digitalt team på plass når Kunstsilo åpner, og vi ser på deler av den digitale formidlingen som kjernekompetanse hos oss i fremtiden, sier Fuglestad, og slår fast at museet ønsker å gå i front på dette området – og dele erfaringene de gjør.

– Hvis den digitale formidlingen gjør at museene når frem til flere, så kan det bli av stor betydning også mot utlandet. Kunst og kultur er i altfor liten grad brukt til å sette Norge på kartet. Dette kan gi helt nye muligheter, sier han.
facebook

Relaterte saker