Medlemsnytt
På bildet: Petter Stensig og Solgunn Jacobsen, gründerne av Pictureit.no AS

Økte B2B-salget med 200 prosent

02.08.2022
Da salget bremset opp i nettbutikken gjorde Pictureit en helomvending og satset på bedriftsmarkedet.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Pictureit er en norsk merkevare som Solgunn Jacobsen og Petter Stensig gründet hjemme i leiligheten for over 7 år siden. 

Det startet som en hobby med en poster som beskrev det sørlandske uttrykket "JAVEL". Petter Stensig er tilflytter, og dette var et av flere uttrykk som det ble komiske misforståelser av da han kom til Kristiansand. Pictureit designer fortsatt produkter med morsomme og rørende tekster og selger nå alt fra smykker og bøker til termoprodukter. Sammen har samboerparet snart nådd en total omsetning på 100 millioner brutto, uten investor eller private investeringer.


Plutselig brems

Den viktigste salgskanalen til Pictureit var betalt annonsering via sosiale medier. Men høsten 2021 skulle vekstraketten få seg en støyt. Nye personversbegrensninger gjorde det mindre lønnsomt med betalt annonsering i sosiale medier. I tillegg ble kjøpekraften redusert med økte strøm-, drivstoff- og matvarepriser, og renteøkning.

I februar 2022 så samboerparet at de ble nødt til å gjøre en helomvending og begynte å fokusere på salg til forhandlere og firmagaver.

- Første helgen i februar designet jeg en B2B brosjyre, den ble trykket på mandag og resten av uken var jeg ute på veien, sier Solgunn Jacobsen.

Nye muligheter i bedriftsmarkedet

Tidligere kom ca. 95% av omsetningen fra nettbutikken. I juni 2022 utgjorde B2B 40% og B2C 60% av omsetningen. Bedriften har nå sikret flere kjedeavtaler med blant annet Elite Foto, nettbutikkene til Tilbords, Kitchn og nå med Strømmes AS.

- Vi tar på oss hele næringskjeden fra produktidé til varen er hjemme hos kunden. Nå er vi kun oss to igjen på fulltid og noen deltidsansatte. Det føles litt som å stå i spagaten og vi får ikke utnyttet hele potensialet som ligger i merkevaren vår. Vi blir godt tatt imot både når vi selger til forhandlere og firmagaver siden mange kjenner til oss fra før, forteller Jacobsen videre.

Derfor vurderer Pictureit nå å slå seg sammen med andre for å oppnå synergieffekter og dele på ressurser som for eksempel lager, logistikk, innkjøp og salg.

- Sammenlignet med 2021 har vi økt B2B salget med nesten 200%. Det har vært en tøff, men lærerik prosess der vi har sett viktigheten av å delta i nettverkssamlinger, som blant annet Næringsforeningen og lignende, avslutter Jacobsen.

 
facebook