Kronikk
Foto: Nye veier.

Ny vei gir muligheter for kraft og vekst

28.03.2025 | Se signaturer nederst i saken.
En firefelts vei mellom Kristiansand og Stavanger gir store ringvirkninger under byggeperioden, men åpner et stort potensial for Agder og Rogaland som samlet region etterpå.
artikkelen fortsetter under annonsen
Color Line april
E39-aksjonen fikk fredag 7. mars overlevert en fersk rapport fra Menon economics som ser på betydningen av å bygge en ny firefelts motorvei mellom regionshovedstedene i sør og vest. En trafikksikker vei gir umiddelbare effekter, men de langsiktige må vi skape i felleskap med mer samarbeid mellom Agder og Rogaland. Lykkes vi med det, kan vi løfte næringslivet opp flere nivåer og med det øke antall investeringer, øke produktiviteten (og dermed lønningene) samt skape flere arbeidsplasser. Det siste trenger vi, for Menons analyser som baserer seg på regjeringens perspektivmelding, viser at vi kommer i manko med arbeidsplasser frem til 2040.

Visste du for eksempel at Agder har den høyeste IKT-tettheten i landet?

Denne hviler på årene med selskaper som Ericsson som har skapt kompetanse som igjen har ført til nye selskaper. Potensialet for å løfte denne bransjen i hele sørvestregionen er massivt. Eller hva med matproduksjon? At Rogaland er store her vet vi, men hva med gjenbruk av all overskuddsvarmen fra prosessindustrien i Agder? Kan kunnskapen fra Rogaland løfte Agder? Og da har vi ikke nevnt en bransje begge fylkene er sterke på – offshore – som står foran stor utvikling de neste årene. Eller hva med felles satsing på turisme når det er en kort kjøretur mellom Dyreparken og Prekestolen?

Nettopp nærheten til hverandre som en ny E39 skaper, kan øke samarbeidet og nærheten mellom aktører, noe som igjen fører til kunnskapsdeling og økt vekst både i eksisterende og nye selskaper. Dette er ikke ønske-tenkning: Menon peker på erfaringer fra hele EU-området om hva som kreves og potensialet som finnes. Nærhet til hverandre er en forutsetning. En vei der du kutter reisetiden mellom Stavanger og Kristiansand til under to timer løser dette. Gjennom samarbeidet i E39-nettverket har vi vist at vi kan stå sammen i Agder og Rogaland for felles mål. Her står næringslivet sammen med ordførere og fylkesordførere. Og vi har felles møter med transportkomite på Stortinget og samler stortingsbenkene fra begge fylkene.

Det gir kraft for å påvirke viktige beslutninger.

Gjennom dette har vi skapt en kime til samarbeid som kan utvides til flere områder, for eksempel forskning, utdanning og innovasjon.
Men hva med selve veien? Har den noen verdi i seg selv? Tallene fra Menon viser at dette er den mest samfunnsøkonomiske lønnsomme veien å bygge ut av de strekningene som ligger i Nasjonal Transportplan. Reisetid mellom Kristiansand og Stavanger blir nesten halvert, og hele traseen kortes ned med 35 kilometer. Veien sparer næringslivet for 44 milliarder. Over 20 prosent av kjøretøyene på veien, er lastebiler som frakter varer. Disse sparer 780.000 reisetimer i året. For privatfolk er det ikke snakk om minutter spart, slik man kan få inntrykk av i debatter: 3 millioner timer på veien i året slipper folk. Tid de kan bruke på noe mer fornuftig. Men enda viktigere enn dette er antallet mennesker som ikke dør eller blir hardt skadet.

Med ny vei unngår man 210 døde eller hardt skadet i veiens levetid.

Det er ikke et spørsmål om en kommune som ikke har fått ny vei, må sette krisestab etter en dødsulykke de kommende år, men hvor ofte. I dag forventer man 4 personer drept eller hardt skadd pr år mellom Lyngdal og Ålgård.


E39-aksjonen arbeider videre. Vi er store tilhengere av modellen som Nye Veier arbeider etter der de utfordrer kommunene til å spille på lag, og komme opp med løsninger som reduserer prisen for ny vei. Slik tar alle et ansvar. Vi mener kommunene langs E39 fra Kristiansand til Stavanger viser vei i hvordan man samarbeider med Nye veier. Det vi ønsker på vei inn i valgkampen, uansett politisk farge, er at man ikke lover flere veier utover de som Nye veier og Statens vegvesen allerede jobber med. Vedtatt Nasjonal Transportplan har allerede flere løfter om vei enn det er bevilgninger til. Nå må vi først prioritere veiene som er inne i planene, ikke legge inn flere. Og aller helst burde både Nye veier og vegvesenet blitt kompensert for den kraftige prisveksten de har fått.

Vi er optimistiske for at det kommer en sammenhengende fire felts vei mellom Kristiansand og Stavanger de neste årene: Nye veier legger opp til å få planlagt ferdig alle traseene som skal bygges ut på E39. Historien til nå, har vist at traseer som er regulerte faktisk blir bygget. Å få regulert ferdig en vei, er et kommunalt ansvar, som kommunene langs E39 tar.


Arbeidsutvalget for E39-aksjonen:

Per Sverre Kvinlaug, ordfører Kvinesdal (KrF)
Alf Erik Andersen, ordfører Lindesnes (Frp)
Frode Fjeldsbø, ordfører Gjesdal (Ap)
Anja Hovland, ordfører Eigersund
Tormod Andreassen, næringspolitisk leder, Næringsforeningen i Stavangerregionen
Hans Fredrik Grøvan, daglig leder Lister Næringsforening
Roar Vigeland Osmundsen, næringspolitisk leder, Næringsforeningen i Kristiansandsregionen


 
facebook