Aktuelt
Marked- og rekrutteringsrådgiverne i Nav vil bidra til at bedriftene får dekket sine rekrutteringsbehov. De vil gjerne komme på besøk selv om bedriften ikke har et ansettelsesbehov akkurat nå. (Foto: Næringsforeningen).

Nå vil de besøke din bedrift 

24.01.2025 | Håkon A. Repstad/Næringsforeningen
Rekrutteringsrådgiverne i Nav vil bli bedre kjent med bedriftenes behov, samt introdusere en ny, komplett modell for rekruttering: «Bedriftspakken – 5 steg til en ny kollega».
artikkelen fortsetter under annonsen
Fabelaktig Fredag
Høsten 2024 inngikk Nav og Næringsforeningen et samarbeid om å utvikle Bedriftspakken. Det overordnede målet var å skape jobbmuligheter for mennesker i utenforskap og samtidig dekke bedriftene sine rekrutteringsbehov.

Resultatet er en helhetlig rekrutteringsmodell som styrker samarbeidet mellom næringslivet og Nav.

Bedriftspakken, som er en del av Flere i arbeid, er laget av bedrifter og til bruk for bedrifter. Gjennom fem nøye utformede steg tilbyr Nav tett oppfølging og støtte til bedrifter som ønsker å rekruttere nye medarbeidere.

Hva er Bedriftspakken?

Ifølge Rune Nordbø, marked- og rekrutteringsrådgiver i Nav, er det mest unike ved tjenesten den omfattende oppfølgingen bedriften får, som varer i opptil seks måneder etter ansettelsen. I tillegg tilbys effektive onboardingsverktøy for å sikre en god mottakelse av den nye kollegaen.

Bedriftspakken er rettet mot bedrifter, med mål om å forenkle rekruttering og sikre varige ansettelser. Den består av:
 
  • Kontakt: En fast kontaktperson i Nav.
 
  • Jobbmatch: Nav kommer ut for blir kjent med bedriften og dens arbeidsmiljø. Dette vil gjøre det enklere å finne gode kandidater som kan passe inn hos den enkelte bedrift.
 
  • Forventningsavklaring: Arbeidsgiver, kandidat og Nav avstemmer forventninger.
 
  • Oppstart: Onboarding-verktøy som letter integreringen av nye ansatte.
 
  • Jobbfastholdelse: Seks måneders systematisk oppfølging etter ansettelse.

Rune og Andre
Hvorfor er Bedriftspakken viktig?


Bedriftspakken har som mål å møte behovene i næringslivet og bidra til å redusere utenforskap. Gjennom tett kontakt og grundig kartlegging hjelper Nav arbeidsgivere med å finne rett kandidat, samtidig som oppfølgingen etter ansettelsen sikrer stabilitet.

- Bedriftsledere liker å prate om det de brenner for, og vi ser at mange har en inkluderingslyst, men er usikre på hvordan de skal gå frem, sier Andre Hugo Gabrielsen, også marked- og rekrutteringsrådgiver i Nav.

Rådgiveren understreker at modellen ikke bare handler om å fylle ledige stillinger, men også om å forstå bedriftenes nåværende og fremtidige behov.


- Vi vil gjerne komme på besøk selv om bedriften ikke har et ansettelsesbehov akkurat nå. Da vet bedriften hvem de skal kontakte når behovet oppstår, sier Gabrielsen.


Rekrutteringsrådgiveren trekker frem bygg- og anleggsbransjen som et eksempel på én bransje de ønsker å møte.

Slik fungerer kontakten

Nav tar selv en proaktiv tilnærming ved å oppsøke bedrifter og tilby uforpliktende møter for å presentere Bedriftspakken. Men, bedriftene oppfordres like mye til å ta kontakt selv for å få besøk av en rådgiver. Målet er å etablere relasjoner og sikre at Nav er en tilgjengelig ressurs når behovet for rekruttering oppstår.

- Vi skal være i kontakt før, under og etter ansettelse. Vi slipper ikke oppfølgingen selv om arbeidskontrakten er signert, Bedriftspakken legger opp til god oppfølging etter ansettelsen. Mange er overrasket over at vi tilbyr en slik tjeneste, forteller Gabrielsen.

Samarbeid med næringslivet

Bedriftspakken springer ut fra et tett samarbeid mellom Nav og Næringsforeningen. Rune Nordbø forklarer at initiativet kom fra næringslivet selv, som etterspurte bedre oppfølging i rekrutteringsprosesser.

- Sammen har vi utviklet et produkt som svarer på bedriftenes behov, samtidig som det reduserer utenforskap i samfunnet, sier han.

Navs rekrutteringsteam, som feirer 10 år i 2025, ønsker å nå ut til flere bedrifter for å gjøre Bedriftspakken kjent og tilgjengelig. Bedriftspakken er et skritt mot en enklere og mer effektiv rekruttering, forklarer Gabrielsen.

- Dette er en vinn-vinn-situasjon for både arbeidsgivere og samfunnet.

Hva kan bedrifter gjøre?

Bedrifter som ønsker mer informasjon om Bedriftspakken eller et uforpliktende besøk, kan kontakte Navs prosjektansvarlig, Kirsti Damsgaard, for å få satt opp et møte med en av rekrutteringsrådgiverne.

Tlf:  40 45 23 25 
Epost: Kirsti.Berg.Damsgaard@nav.no

Kirsti Berg Damsgaard er kontaktperson i Nav Kristiansand for Bedriftspakken.

 
facebook