Medlemspraten

Merkant tar sats: - Vi er klare for fremtiden

Merkant AS ble etablert i 1969 med en årsomsetning på beskjedne kr. 52 000 . I dag kan selskapet skilte med en daglig omsetning som overgår dette på noen ganske få timer. I år vil selskapet passere en årsomsetning på kr. 60 mill. Daglig leder Bjørn Høyer-Jonassen, som har arbeidet i selskapet i over 45 år, ser tilbake på en krevende, men givende og imponerende reise.
- Vi startet smått, men i dag har vi kontorer fra øst til vest og nord i regionen, med sterke lokalkontor, forteller han.
Han understreker at regnskapsbransjen har gjennomgått store endringer de siste tiårene.
- I 1984 fantes det for eksempel ikke digitale løsninger. I dag går alt mye raskere, og det kan skape en del utfordringer når nye systemer skal innføres, så det krever både god forberedelse og fagkompetanse.
Adrenalin og arbeidsglede
Merkant skiller seg ut ved å kombinere fagkompetanse med fokus på de ansattes trivsel og samhold. Ansatte har blant annet fått prøve fallskjermhopping og andre spesielle aktiviteter – en tilnærming som reflekterer selskapets uformelle og inkluderende kultur.
- Å arbeide i Merkant AS skal ikke være kjedelig. Vi ønsker også å gi de ansatte noen minner for livet, sier Høyer-Jonassen.
Koblingen mellom regnskap og adrenalin-sport er kanskje ikke åpenbar. Bjørn Høyer-Jonassen er indirekte hovedeier i motorsykkelforhandleren Motor Teknikk Kristiansand AS. Det er sønnen, Christian Høyer-Jonassen, som er daglig leder i denne bedriften. Det er han som er pådriveren for å sikre luftige opplevelser som fallskjermhopping, og aktiviteter på glattkjøringsbane mv., med de ansatte i Merkant AS.

Navnebytte og modernisering
I november 2024 byttet Merkantil Service navn til Merkant AS. Endringen er et ledd i selskapets satsing på modernisering og fremtidig vekst. Kommunikasjonsbyrået Folk hjalp til med å utforme det nye navnet og det visuelle uttrykket, som skal speile Merkants ambisjon om å være en fremtidsrettet samarbeidspartner og arbeidsgiver.
Det nye slagordet, «Vi sikrer verdier og skaper nye,» understreker selskapets fokus på det å kombinere tradisjonell regnskapsførsel med moderne rådgivningstjenester.
Kampen om kompetanse
For å tiltrekke seg dyktige medarbeidere har Merkant utviklet en god opplæringsmodell som gir nyansatte mulighet til å bygge solid kompetanse fra dag én. En av dem som har hatt nytte av dette, er Erlend Sagen Olsen som gikk fra trainee til autorisert regnskapsfører på rekordtid.
- Jeg lærte dag for dag, og plutselig var jeg en fullverdig ansatt, forteller han.
Christian Høyer-Jonassen mener selskapets satsing på spesialtilpasning og nære kunderelasjoner nok er det som skiller dem fra store kjeder.
- Hos oss er det kort vei mellom beslutning og handling. Vi sikrer at kundene våre får best mulig bistand, og vi setter verdiskaping og relasjonsbygging svært høyt, sier han.

Merkant AS har i dag har over 50 ansatte og ca. 1250 kunder. Selskapet har hovedkontor i Kristiansand og avdelinger i Vennesla, Søgne, Sørlandsparken, Evje og på Rysstad.
- Navneskiftet handler om å signalisere at vi er klare for fremtiden, både for kunder og eventuelle nyansatte, sier Bjørn Høyer-Jonassen.
- Vi skal fortsatt være den solide partneren våre kunder kjenner oss som, men samtidig ligge i front av den teknologiske utviklingen for å gi de beste løsningene for våre klienter.