Medlemsnytt
En ny undersøkelse viser at mange ansatte ikke kjenner til om bedriften har et arbeidsmiljøutvalg. - Hvis kjennskapen er lav blir det vanskelig å kunne påvirke arbeidsmiljøet, mener daglig leder Tone Thorstensen i Medco dinHMS Agder.

Lav kjennskap til arbeidsmiljøutvalg

14.12.2023
Ved årsskifte må en ny gruppe virksomheter ha etablert arbeidsmiljøutvalg (AMU). Tidligere var grensen for pålagt AMU 50 medarbeidere, nå er kravet redusert til 30 medarbeidere. I virksomheter som allerede er pålagt et utvalg kjenner hver tredje medarbeider ikke til utvalget.
Tall fra Statisk sentralbyrå viser at det i alt er nærmere 22 000 virksomheter som har mellom 20 og 49 medarbeidere. Endringen vil påvirke mange tusen bedrifter over hele landet.

- Virksomheter som allerede er tilknyttet en bedriftshelsetjeneste er pålagt å ha en representant fra dem med i AMU. Derfor har vi opplevd stor etterspørsel de siste månedene om både bistand til etablering av utvalg og kursing av dem som skal være med i dem, sier daglig leder Tone Thorstensen i Medco dinHMS Agder.

Pliktig organ

Arbeidsmiljøutvalg er et pliktig organ i virksomheten. Både arbeidsgiver og arbeidstaker skal være representert med like mange representanter og flest mulig ulike grupper innen virksomheten bør være representert. Utvalget skal ha minimum fire medlemmer.

Arbeidsmiljøutvalget skal å arbeide for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten. Oppgavene for utvalget er nedfelt i både arbeidsmiljøloven og i forskrift om organisering ledelse og medvirkning.

Lav kjennskap

Selv om utvalget er et viktig organ for mellomstore og store virksomheter, er det mange medarbeidere som ikke vet om de har ett i sin virksomhet. Blant medarbeidere med 30 til 50 ansatte vet i underkant av fire av ti om virksomheten har et utvalg. I virksomheter med mer enn 50 ansatte, som har hatt krav om AMU i mange år, vet kun 65 prosent at de har det. En rekke medarbeidere kjenner ikke til hvem som sitter i utvalget. I virksomheter med mer enn 1 000 ansatte kjenner kun halvparten til minst et medlem. Det viser en undersøkelse gjennomført av Norstat for Bedriftshelsetjenestens bransjeforening.

- Hvis kjennskapen er lav til utvalget eller utvalgets medlemmer blir det vanskelig for medarbeiderne å kunne påvirke arbeidet med å bedre arbeidsmiljøet. Blant annet skal utvalget og medlemmene gi råd om prioritering av virksomhetens planer i arbeidsmiljøspørsmål og selv ta opp spørsmål om nye tiltak, samt arbeide for at ansatte kan medvirke i verne- og miljøarbeidet. Dette blir mer krevende, hvis kjennskapen til utvalgets arbeid er lav, sier Thorstensen.

Fortsatt tid

For virksomheter som nå skal etablere et AMU er fristen 31.12. Medlemmene som går inn i utvalget må gjennomføre et pliktig kurs, for å sikre at de er kjent med det ansvaret og de oppgavene de sammen skal løse.

- Det er fortsatt noe tid for dem som akkurat har gjennomført valg eller planlegger valg av medlemmer. Virksomheten er ikke lovpålagt å gjennomføre det første møtet i begynnelsen av januar, så det er tid til å gjennomføre opplæringen i løpet av de første månedene i 2024 og så starte arbeidet, avrunder Thorstensen.
facebook