Lander 16 kontrakter til skip med metanolfremdrift
Veksten i Maritime Protection er sterk og bemanningen er nå nær doblet på 2,5 år med mange hundre millioner i ordreinntak, også i år, forklarer daglig leder Bernt Øhrn.
- Vi er stolte av å være en lang og tro jobbskaper i regionen som samtidig er en del av løsningen for en verden i endring, sier Øhrn.
De 16 kontraktene er inngått med selskapet Evergreen, som er ett av verdens største rederier innen containerskip. Det var for eksempel et Evergreen-skip som sperret Suez-kanalen for en tid tilbake.
Skipene som nå skal bygges vil befinne seg på et verft i Sør-Korea, nærmere bestemt Samsung Heavy Industries (SHI).
Dette bildet er tatt i forbindelse med salgsprosessen. Rune Moseidjord (i midten), som har vært sentral for salget, står mellom to koreanere på besøk hos Maritime Protection.
- Metanol er det mest populære alternative drivstoffet etter gass disse dager. Utstyret levert av Maritime Protection brukes til sikring av tanker og til start og stopp av hovedmotorene på fremdrift, forklarer Øhrn. Han legger til:
- Slike kontrakter har mye å si for Maritime Protection da det både er stort i verdi, men også det bekrefter at vi har produkter som er en del av løsningen i det grønne skiftet for skip.
- Hva er planene for Maritime Protection ellers i 2024?
- Maritime Protection fosser videre med nye rekorder for 2023 og enda mer i planene for 2024. Ordreinntaket har vært fenomenalt og over alle prognoser, selv flere år på rad. Derfor er det nå "alle mann til pumpene" i Maritime Protection avslutter han.