Aktuelt
Næringsforeningen er en del av E-39 nettverket som møttes på Stortinget i slutten av mai. I forgrunnen: Hans Fredrik Grøvan og Sigbjørn Gjelsvik (Foto: Privat)

Holder trykket oppe for ny vei 

31.05.2024
Onsdag 21. mai var det nytt møte på Stortinget der næringsforeningene holder trykket oppe for å få en sammenhengende firefelts europavei mellom Kristiansand og Stavanger.  

Frokostmøtet, som var i regi av E39-nettverket der Næringsforeningen i Kristiansandsregionen er med, var med deler av transport og kommunikasjonskomiteen samt representanter fra stortingsbenkene til både Agder og Rogaland.  
 

Foranledningen til møtet er den pågående behandlingen av Nasjonal Transportplan. Her skal komiteen gi sin innstilling 12. juni før saken behandles i Stortinget før det tar sommerferie. Opprinnelig skulle saken vært avgjort tidligere.  
 

E39-nettverket har et svært tydelig budskap om at veien må bygges så fort som mulig, sammenhengende i fire felt: 
 

  • Den er svært ulykkesbelastet 

  • Den har en høy andel gods (trailere) 

  • Veien binder sammen Agder og Rogaland, to fylket med mye felles næringsmessig 

  • Veien gjør bo- og arbeidsmarkedene større 

  • Nettverket roser regjeringen for å holde fast på Nye veier-modellen og ikke foreslå noen reduksjon i rammene her. På sikt må selskapet ha mer penger, siden de også skal ta seg av vedlikehold 

 

Leder-skryt 


Sigbjørn Gjelsvik (Sp) er leder av komiteen. Han berømmet initiativet og gjorde det klart at han kjenner geografien godt her. 


- Jeg har vært innom 220 kommuner så langt siden jeg ble leder av komiteen. Det er viktig å gjøre jobben lokalt: få fremdrift på reguleringsplaner og avklare utbyggingene. Og så er det viktig å stå sammen. Det er veldig bra det dere har gjort og måten dere formidler den store fortellingen om veien. Jeg er hjertens enig i budskapet, sa Gjelsvik. 
 

Han understreket at forslaget til transportplan var preget av tøffe prioriteringer og har som mål å få kontroll på kostnadene. Gjelsvik hadde nok stortingspolitikere fra opposisjonen mest i tankene da han sa: 


- Med tanke på behandlingen i Stortinget: hvis alt lesses inn igjen der, forsvinner prioriteringene og forutsigbarheten for de prosjektene som er inne i planen. 

Prosjektene som beholdes i Nye veiers portefølje, er blant annet utbedring av E39, Ytre ringvei og ny E18 øst i Agder.   


- I all hovedsak har vi videreført porteføljen til Nye veier. Det er noe i nord som tas ut. Vi har videreført Nye veier-modellen, det har skjerpet Statens vegvesen. Vi forventer at Nye veier har fremdrift på prosjektene de har ansvar for. Inkludert E39. Nye veier er et verktøy og har ansvar for å vise fremdrift på de veiene de har. Om det ikke skjer, må vi se på dette, sa Gjelsvik.  

 

Komitelederen konkluderte: 


- Det som er best nytt for dere er at transportplanen slik den er fremlagt, med sine hovedrammer, blir videreført fra Stortingets side. 
 

Nasjonal Transportplan har status som en stortingsmelding. Det vil si at det ikke følger bindende bevilgninger med. Disse må tas i hvert statsbudsjett. Men planen er en prioritering av alle ønsker om blant annet vei.  

 

Bompenger  


Ordfører i Lindesnes Alf Erik Andersen (Frp) tok opp bompenger. Som kjent har satsene på å kjøre på ny motorvei mellom Kristiansand og Lindesnes gått opp, siden færre kjører enn man tenkte. For mange bruker gamleveien for å slippe bompenger.  


- Vi må få ned bomsatsene til gammelt nivå. Mandal-Kristiansand koster 127 kr. For å kjøre 25 min. Om veien betales ned over 15 eller 20 år, er ikke så viktig. Det er regningen her og nå som teller, sa han. 


I juni skal Agder fylkeskommune behandle en sak der man ber staten om en slik utsettelse. Gjelsvik minnet om at veibygging er kostbart: 


- Det koster å bygge vei. Vi må se på den totale belastningen. Jeg er enig i fire felt her, men jeg tror det er greit at man la til side planene om å bygge for 130 km/t. For det koster enda mer, både i kostnad og areal, sa han. 


Ingunn Foss (H, Agderbenken og tidligere ordfører i Lyngdal) minnet om at utbyggingen kommer fort sammenlignet med slik det var før. 


- For ikke lenge siden var firefeltsvei en fjern drøm, men ser nå realistisk ut, sa hun. 

 

Tøffe forhandlinger 


Jone Blikra (Ap, medlem i transport og kommunikasjonskomiteen) minnet om at reell nytte av en vei er viktig i de tøffe forhandlingene komiteen står i nå. 


- Vi er midt i behandlingen av prioriteringene. Da ser vi blant annet på trafikksikkerhet og nytte for næringsliv. Er veien virkelig nyttig, eller er den for hyttefolk. Er det press i helgene eller i hverdagen, sa Blikra. 


På tampen kom Roy Steffensen (Frp, Rogalandsbenken) med skryt til arrangørene: 


- Jeg er glad næringsforeningene har tatt initiativ dette møtet. Vi må stå sammen med Stavanger og Agder.  

facebook