Medlemsnytt
I boken til Kristian Lohne Thomassen, forvandles internett til en by og sosiale medier til utesteder. (Foto: privat.)

Debuterer med bok om sosiale medier

05.11.2024 | Pressemelding/Falk Media
Boken "Fra saloon til barstrøk - markedsføring før, nå og fremover" er en annerledes bok om sosiale medier og kommunikasjon for bedrifter.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
- Jeg har skrevet mye korte artikler og blogginnlegg tidligere, men aldri bok. Dette er min første store utgivelse. Nå som boken er ferdig kan jeg si at det gir mersmak, sier forfatter Kristian Lohne Thomassen som til daglig jobber i Falk Media.
 
I hans nye bok følger vi karakteren Ava, som tar oss med til Internett for å gi en visuell fremstilling av det digitale landskapet. I tillegg til å se inn i historien, handler boken også om hva vi kan forvente innen sosiale medier i fremtiden: 

«Forestill deg Internett som en levende by, og at alle sosiale medier er utesteder fylt med mennesker, samtaler og muligheter. Ava tar oss med til denne byen. Hun besøker utesteder som mIRC, Facebook og LinkedIn og møter kunnskapsrike veivisere som Altavista og Google.» 

- Hvordan fant du ut av at du ville skrive bok?

- Hele dette bildet av internett som en by og sosiale medier som utesteder, har vært veldig tydelig for meg i lang tid. Jeg har bare ikke funnet noen måte å konkretisere det på, annet enn i foredrag. Da tenkte jeg at en bok kunne være måten å gjøre det på. I tillegg liker jeg å skrive, så da ble det ganske naturlig.
 

Ved å se på internett som et fysisk sted å være, blir det lettere å visualisere sosiale medier som det det faktisk er. Nemlig et sted å sosialisere.


- Er dette kun for markedsførere, eller?

- Markedsførere, studenter og gründere er hovedmålgruppen, men jeg tror faktisk at andre også kan finne fortellingene litt artige. Noen kan til og med se paralleller til egen bruk av sosiale medier, selv om de ikke nødvendigvis tenker på det i form av markedsføring.

Kristian Lohne Thomassen gjør seg klar for sitt første bokslipp etter to års arbeid.

- Hvor kom ideen fra?

-Ideen kom da vi satt en gjeng på kafé og snakket om markedsføring. Jeg sa ingenting da, men jeg husker godt at en tanke begynte å vokse i hodet mitt. Jeg tenkte at "dette er jo markedsføring, slik vi sitter nå".

Markedsføring handler om å bygge relasjoner og tillit, presiserer Lohne Thomassen:

- Det handler om å skape en interesse som etter hvert fører til et valg om å kjøpe. I det digitale landskapet er det mange som tenker for mye på tall og statistikk, og i mange tilfeller går det på bekostning av hvordan kommunikasjonen appellerer til menneskers følelser.

- Markedsføring skal treffe hjertet, ikke bare hodet. Ved å se på internett som et fysisk sted å være, blir det lettere å visualisere sosiale medier som det det faktisk er. Nemlig et sted å sosialisere.

- Blir det flere bøker? 

- Jeg tror ikke dette er den siste boken jeg gir ut, men det kan nok bli noen år til neste gang. Jeg har nok undervurdert hvor mye arbeid og kostnader som ligger til grunn for å gi ut en bok. Dette er virkelig ikke noe man blir rik av, men det er gøy å kunne forevige noen strategier og fortellinger.

- Blir denne boka "fast pensum" i Falk Media?

- Boken skal ikke brukes aktivt i Falk Media, men det er nok naturlig at den kan skape litt oppmerksomhet rundt selskapet. Hovedmålet med boken er å få frem et perspektiv på sosiale medier som kan være nyttig for å bygge merkevare.

Du er jo veldig aktiv i foredrag og kurs om bruk av kunstig intelligens, har du brukt kunstig intelligens til å skrive denne boken?

- Dette spørsmålet får jeg mye, og det skjønner jeg. Boken ble påbegynt før ChatGPT ble lansert. Jeg bestemte meg også da dette ble lansert, at jeg absolutt ikke skulle ty til kunstig intelligens når det kommer til denne boken. Denne boken er skrevet av meg, uten hjelp fra kunstig intelligens. Dette står det også litt om i boken.
 
facebook