Medlemsnytt
Fra venstre: Erik Solli og Tine Severinsen i FS Mur. Her sammen med Karl Magnus Skretting, daglig leder i Merkverdig.

Går sammen for å styrke bærekraftsarbeidet

04.02.2025 | Pressemelding
FS Mur satser på bærekraftig omstilling og inngår nytt samarbeid. «Merkverdig» skal bistå med intern merkevarebygging og endringsledelse.
artikkelen fortsetter under annonsen
Color Line april
«For å sikre at bærekraftsarbeidet ikke bare forblir et strategidokument på ledernivå, men faktisk blir en del av kulturen i hele selskapet, har FS Mur valgt å samarbeide med Merkverdig», opplyser selskapene.

Gjennom intern merkevarebygging, strategisk internkommunikasjon og endringsledelse, skal FS Mur skape en organisasjon der bærekraft er en naturlig del av arbeidsprosessen.

Med stadig strengere krav til bærekraft i offentlige anbud og økende forventninger fra både kunder og myndigheter, mener de at det er avgjørende for entreprenører å ta aktive grep for å tilpasse seg. 

Satser på internkommunikasjon

- Vi ønsker å være en ledende entreprenør i Agder på bærekraft, og da handler det ikke bare om å følge nye regler, men om å gjøre bærekraft til en reell konkurransefordel. Vi ser at fremtidens anbud blir stadig mer vekta på bærekraft, og vi vil være godt rustet. Samtidig ønsker vi at våre ansatte skal forstå og være med på denne reisen, sier Tine Severinsen, HR/HMS-leder i FS Mur.

For å lykkes med dette, har de nå valgt Merkverdig som strategisk partner. Selskapet jobber med å gjøre endring forståelig og gjennomførbar for bedrifter. 

- Mange bedrifter gjør en feil når de jobber med emner som for eksempel bærekraft: De setter en strategi, men får ikke med organisasjonen. Hvis bærekraft kun eksisterer i toppledelsen og ikke forankres blant de ansatte, blir det en frakoblet øvelse uten reell effekt. FS Mur har skjønt at bærekraft må inn i bedriftskulturen for å gi effekt, og det er nettopp det vi i Merkverdig hjelper dem med, sier Karl Magnus Skretting, daglig leder i Merkverdig.

Som en del av samarbeidet skal FS Mur gjennomføre en workshop for ledere og nøkkelansatte, der de kartlegger status på bærekraftsarbeidet, identifiserer forbedringsområder og utvikle strategier for å engasjere de ansatte i dette arbeidet.

Ifølge Skretting vil samarbeidet resultere i målrettet medieproduksjon, der FS Mur kan dokumentere og synliggjøre arbeidet de gjør - både for intern forankring og som en styrke i anbudssammenheng.

Bærekraft som konkurransefortrinn

For FS Mur handler ikke bærekraft kun om å møte myndighetskrav, det handler også om å være en attraktiv aktør i markedet.

- Det er ikke lenger nok å levere et lavt anbud. Offentlige oppdragsgivere og store kunder stiller stadig strengere krav til bærekraftige løsninger og dokumentasjon på dette. Vi ser på bærekraft som en del av vår strategi for å vinne oppdrag, tiltrekke de beste medarbeiderne og bygge en solid posisjon i bransjen, sier Severinsen.

Ifølge Skretting hjelper Merkverdig FS Mur med å skape en helhetlig bærekraftsfortelling, der både kunder og ansatte ser verdien av tiltakene som gjennomføres.

- Med en kombinasjon av strategisk kommunikasjon, visuell historiefortelling og endringsledelse, skal FS Mur ikke bare være en entreprenør som følger med på utviklingen, men en som leder an.

Fremtidens entreprenører tar grep i dag

Det nylig inngåtte samarbeidet er et eksempel på at bygg- og anleggsbransjen er i endring, mener Skretting.

- De bedriftene som lykkes fremover, er de som tar aktive grep for å tilpasse seg både markedets og myndighetenes krav, samtidig som de skaper en intern kultur hvor bærekraft blir en naturlig del av driften. Dette er ikke bare et samarbeid mellom to selskaper - det er et eksempel på hvordan fremtidsrettede entreprenører tar ansvar og skaper nye muligheter i en bransje i rask utvikling.
 
facebook