Får store penger fra Cultiva
Det kom inn totalt 58 søknader fra et bredt spekter av kulturfeltet, da Cultiva i høst utlyste 10 millioner kroner i midler til prosjekter som bidrar til digitalisering av kunst- og kulturfeltet.
Kobbel Kunstbyrå var en av søkerne som fikk full pott, og det nystartede byrået gleder seg nå til å fortsette arbeidet med å utvikle et kunstgavekort som gir mottakeren mulighet til å velge mellom en rekke lokale kunsttilbud og kulturopplevelser.
- Målet er blant annet å øke salg av kunst, kunsthåndverk og kulturarrangementer i regionen og gi ny innsikt og kunnskap om lokale kunstnerskap, sier Tonje Steen.
Både gallerier, kunstnere, teatre og kunstfestivaler skal etter planen representeres på Kunstgavekortet, som lanseres i løpet av 2024.
Gavekortet skal lages med en teknisk løsning som gjør det mulig for selger å løse inn kjøpesummen kun ved hjelp av en telefon. Det vil si at kunstnere og mindre kulturaktører kan ta betalt via gavekortet ved private visninger i atelieret, på mindre arrangementer og på kunstnerverksteder åpne for publikum.
- Vi vil bistå kunstnere og kulturaktører i å produsere spennende arrangementer og sideprogram som er åpne for publikumsdeltagelse, som for eksempel kunstnermiddager, private omvisninger i atelieret og popup-utstillinger på uvanlige steder, forklarer Steen.
Hun håper at næringslivet i Kristiansand vil vurdere gavekortet som et alternativ når de kjøper inn gaver til ansatte og samarbeidspartnere.
- Kunstgavekortet blir et bærekraftig og spennende gavetilbud, hvor man samtidig bidrar til å støtte det lokale kunstfeltet.
Kobbel Kunstbyrå har inngått samarbeid med Gifty, som er en digital utviklerbedrift med hovedkontor i Kristiansand. Nå igangsettes arbeidet med å videreutvikle gavekortet og nettsiden kunstgavekortet.no som skal fungere som plattform for prosjektet.