
Enighet gir vei

Denne uenigheten får konsekvenser for hele fylket, fordi vi snakker om stamveien mellom øst og vest. Raskere, mer trafikksikker vei er en av sakene som alltid rager høyest når næringslivet skal prioritere saker. Det er ikke bare for lokalt næringsliv dette er viktig, men også for bedrifter på steder som Grimstad, Lillesand, Kristiansand og vestover.
Utviklingen i saken om bygging av ny vei, bærer preg av at man ikke har satt seg inn i hvordan Nye veier arbeider. Det er samfunnsnytte som er viktigste parameter. Alt som fordyrer et prosjekt, gjør at det faller ned på prioriteringslisten. Det er derfor ikke riktig å si at det er Nye veier som har utsatt prosjektet: Selskapets styre må ha en ferdig planlagt trasé å ta stilling til før de kan avgjøre bygging.
Utover samfunnsnytte, så har også Nye veier blitt bedt om å vektlegge miljø og bruk av natur mer enn da selskapet ble startet for rundt 10 år siden. Dette harmonerer med utviklingen ellers i samfunnet, og derfor støtter næringslivet gjenbruk av dagens trasé, slik Nye Veier har påpekt. Målet? En raskere realisering av 4-felts vei.
Slike momenter er i tråd med hva kommunene ellers må ta med i sine planer.
Vi har i flere år arbeidet for ny vei også vestover. Her har ordførere og næringsforeninger fra Kristiansand til Stavanger samlet seg om et ønske: Å få en trafikksikker vei med 4 felt så fort som mulig. Kompromisser aksepteres, fordi man har tatt inn over seg at alle fordyrende elementer gjør at veien kommer senere, ikke før. Det er slutt på tiden da man kunne velte kostnaden for alle gode ønsker over på staten. I realiteten kunne man ikke det før heller, for det er først med etableringen av Nye veier at det har blitt skikkelig fart på veibyggingen i Agder.
I stedet for å ta inn over seg hvordan systemet fungerer og ta det ansvaret hver kommune skal ta, så foreslås det nå en statlig reguleringsplan. Dette løser ingenting. Det tar bare fryktelig mye lenger tid. For også staten må forholde seg til Nye veiers mandat: Mest mulig vei for pengene.
Vi synes mest mulig for pengene er et godt prinsipp, og ser at Nye veier siden oppstarten har redusert kostnadene for veibygging i Norge. Det er et prinsipp flere deler av det offentlige burde la seg inspirere av. Ansvaret for om det kommer ny vei øst i Agder ligger hos kommunene selv. Næringsforeningene i Agder forventer at de tar ansvaret og får ferdig en reguleringsplan for ny vei.
Signert:
Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, Trond M. Backer, administrerende direktør
Østregionen Næringsforening, Morten Lindvik, daglig leder
Arendal Næringsforening, Morten V. Haakstad, daglig leder
Grimstad Næringsforening, Hanne Gulbrandsen, daglig leder
Sørlandsparken Næringsforening, Henning Lislevand, styreleder
Vennesla Næringsforening, Merete Svendsen, daglig leder
Mandal Industri og Næring, Jens Kjos-Hansen, styreleder
Lister Næringsforening, Hans Fredrik Grøvan, daglig lederBygland Næringslag, Rune Sten Moen, styreleder