Forskningsskipet Johan Ruud bekjemper spøkelsesfiske i de marine nasjonalparkene og hummerfredningsområdene. Foto: Green-bay.

Dette skipet bekjemper «spøkelsesfiske»

18.08.2022 | Håkon A. Repstad
Lillesandsbedriften Green-bay har fjernet nesten 5000 fiskeredskaper siden oppstarten i 2018. Teiner, ruser og garn er et stort problem for det maritime livet langs kysten. Redskapene fortsetter nemlig å fiske lenge etter at de er tapt.
- Vi startet opp i 2018 og vårt første prosjekt var å fjerne tapt fiskeredskap i det planlagte hummerfredningsområdet i Skallefjorden og deler av Blindleia i Lillesand. Siden oppstarten har vi fjernet mellom 4500 og 5000 fiskeredskap, sier Tord Aslaksen, daglig leder i Green-bay.

Nytt forskningsskip og batterihybrid-skip

Bedriften har nylig kjøpt forskningsskipet Johan Ruud. Dette er i drift i Oslofjorden og Skagerak i høst. Skipet er engasjert i prosjektet «tiltak mot spøkelsesfiske i de marine nasjonalparkene og hummerfredningsområdene» som finansieres av Handelens Miljøfond, og er et partnerskap mellom selskap og Havforskningsinstituttet.  

- Vi tar forskjellige oppdrag, nå har vi et pågående tokt for Fiskeridirektoratet, et pågående dykketokt for en gruppe forskere og vi har også oppdrag for Handelens Miljøfond, i programmet Rydd Norge der, vi dekker kommunene Lillesand og Grimstad, forteller Aslaksen.


Tord Aslaksen viser fram et undervannskamera som blant annet brukes til å fange opp tapt fiskeredskap. Foto: Green-bay.


Skal fjerne 2000 redskaper i år

- I år planlegger vi å ta opp over 2000 redskap. Vi jobber hele tiden med utvikling og effektivisering av metoder for kartlegging og rydding, sier han videre.  

Tapte fiskeredskap av plast utgjør i følge Green-bay en stor andel av marin forsøpling. Redskapene brytes ned til mikroplast over tid og derfor er det viktig å fjerne disse raskt. De anslår at fritidsfiskere alene kan miste mellom 30 - 50 000 teiner, ruser og garn årlig. Dyr setter seg fast i utstyret lenge etter at redskapene er mistet.

Nå ønsker Green bay å utvide virksomheten.

- Vårt nye batterihybrid-skip, Tyra, åpner for mange andre bruksområder og nye muligheter. Vi har et stramt opplegg i høst og planlegger å utvide prosjektene til Vestlandet i løpet av 2023, avslutter Aslaksen.



Hybridbatteri-skipet Tyra langs sørlandskysten. Foto: Green bay
facebook