Aktuelt
Foto: Marcel Tiedje.

Dette må du vite om Næringsforeningen i 2025  

17.01.2025 | Håkon A. Repstad
Næringsforeningen lanserer en rekke nye satsinger for 2025. Dette inkluderer både nye lokaler og ny nettside. I tillegg fylles arrangementskalenderen med flere nye konsepter. 

- Vi gleder oss til alt det nye og spennende som skal skje i år. 2025 blir et år preget av vekst, fornyelse og samarbeid. Vi legger til rette for en ny og bedre medlemsopplevelse, sier administrerende direktør Trond Backer. 


Nye lokaler  


1. september flytter Næringsforeningen fra Dronningensgate 2A inn i nye lokaler i K14 i Kvadraturen, sammen med blant andre Å Energi og Phonero. 

- Vi gleder oss veldig, og vet det blir et stort løft både for oss ansatte og for medlemmene våre. Bygget gir helt nye muligheter for å lage ulike konsepter og møteplasser, og vi lover å invitere inn til mye aktivitetet i huset, forteller Ingrid Michalsen, nestleder i Næringsforeningen.


I 2020 var Næringsforeningen den første virksomheten som signerte leieavtale i byens nye storstue på 26.000 m2, og snart står bygget klart. Kvadraturforeningen, Trainee Sør og Digin flytter også inn i samme kontorlokaler som næringsforeningen.

Tina McDougall og Ingrid Høibo i Næringsforeningen inspiserer det kommende kontorfelleskapet i K14


Ny nettside  


I 2025 vil Næringsforeningen øke sin tilstedeværelse på digitale plattformer med en helhetlig merkevarestrategi. 

Næringsforeningen lanserer en helt ny nettside som skal gjøre det enklere for medlemmene å finne frem til tjenester, nettverk og informasjon om foreningen. Samarbeidet med Netlab sikrer en moderne og brukervennlig plattform. 


– Det handler om å gi en bedre opplevelse for de som vil finne informasjon om oss og medlemmene våre. Vi beholder det beste fra vår eksisterende plattform, samtidig som vi introduserer flere forbedringer, sier markedsleder Trine Haugland. 


Haugland legger til at målsettingen er å gjøre nettsiden til et knutepunkt for næringslivets kommunikasjon og informasjon, samtidig som den skaper verdifulle muligheter for samarbeidspartnere. 

Trine Haugland, Håkon Repstad og Lotte B. van der Male Holtskog er i arbeidsgruppen som jobber med den nye plattformen.

 

Flere nye konsepter 


– Målet vårt er å skape møteplasser som er relevante, nyttige og inspirerende for næringslivet i regionen, sier arrangementsansvarlig Andrea Bang. Foreningen lanserer to helt nye konsepter i 2025: 
 

  • Næringspolitisk frokost: En uformell møteplass for diskusjoner om dagsaktuelle saker for næringslivet. Medlemmene kan gi innspill til hvilke temaer som bør prioriteres fremover. 

 

  • Lederskolen: En ny arena for å utvikle ledere og dele innsikt om godt lederskap. Gjennom jevnlige samlinger vil erfarne ledere dele erfaringer, praktiske verktøy og refleksjoner 

 

Her kan du holde deg oppdatert på kommende arrangementer 

Fra Næringsforeningens sommermingling i 2024.

 

 

Medlemsundersøkelse 


Tradisjonen tro gjennomfører foreningen en medlemsundersøkelse i samarbeid med Moment Analyse. Resultatene brukes til å forbedre strategien frem mot 2027.  


- Vi ønsker å videreutvikle oss, forbedre våre sterke sider, og adressere områder hvor medlemmene etterlyser forbedringer. Vi håper at så mange medlemmer som mulig ser viktigheten av å svare på denne, sier medlemsansvarlig Ingrid Sundli Høibo som koordinerer arbeidet med undersøkelsen som sendes ut i løpet av våren. 

 

Styrker laget på næringspolitikk 


Næringsforeningen øker ambisjonene innen næringspolitikk og styrker sitt team.  


- Vi skal fortsette å være synlige og tydelige på forhold i kommune og fylke, men har også ambisjoner nasjonalt. Det vises i form av næringsalliansens satsing på Oslo-kontor, der vi har en fast plass til møter med sentrale aktører, sier næringspolitisk leder Roar Osmundsen. 


- Vi er også svært delaktige i etableringen av Næringsforeningene i Norge. Dette gir oss mulighet til å delta i nasjonale saker, for eksempel høringer på Stortinget der ny, nasjonal politikk blir utformet. 


Næringspolitisk avdeling har også utvidet sin kommunikasjonssatsing med podkaster, og planlegger å videreutvikle dette formatet i 2025. 


- Det vi arbeider med er svært alvorlig – bedriftenes rammevilkår – men vi har som mål å gjøre kommunikasjonen så lettbeint som mulig, sier Osmundsen. 


Foreningens arbeid i Lillesand fortsetter som før, med lokalt engasjement, medlemsmøter om aktuelle saker og bedriftsbesøk, med gode arenaer for næringslivet til å møtes. Også i år blir det lokal hagefest og før jul utdeling av priser. 

Roar Osmundsen og Liv Eva Kirkesæther i næringspolitisk avdeling. Her under innspilling av podcasten «Politisk Kvartal»

 

Flere store satsinger 

 

Næringsforeningen samarbeider med en rekke aktører om flere store satsinger som skal realiseres i løpet av 2025: 

 

  • Oppstart av hovedprosjektet «Vekst i Sør» for å synliggjøre Agder som Norges mest attraktive bo- og næringsregion. Næringsforeningen deltar i tillegg på Nordens største rekrutteringsmesse i Nederland i slutten av mars, sammen med en rekke andre aktører fra regionen samt Rogaland. Vi lanserer også i løpet av februar nettsiden southwestnorway.com, en landingsside for internasjonale søkere og ansatte.  

 

  • Arbeidet med prosjektet «Likestilt arbeidsliv» fortsetter. Målet er at ordningen skal rulles ut i hele i hele landet. 

 

  • I 2025 skal Næringsforeningen mobilisere flere bedrifter til å engasjere seg i arbeidsinkludering. Som en videreførelse av Bedriftspakken utvikles en arena for kompetanse innen mangfold og inkludering. I tillegg starter arbeidet med Flere i arbeid-garantien

 

  • Næringsforeningens bærekraftsprosjekt for SMBer har fått nytt navn: Om:sør. Dette er et samarbeid mellom Næringsalliansen og UN Global Compact, med fokus på bærekraftig omstilling. På OmSor.no kan du følge med på utviklingen og delta på bærekraftskurs. 


     Næringsforeningen fikk 1,5 millioner kroner i gave av Sparebankstiftelsen SR-bank for å utvikle «Flere i arbeid-garantien».  Et av prosjektene som starter opp i 2025.

 

Hovedsamarbeidspartnere


Næringsforeningen har i mange år hatt sterke partnerskap med viktige aktører i regionen.

- I 2025 ønsker vi Bravida velkommen som ny hovedsamarbeidspartner. Deres ekspertise innen tekniske installasjoner og servicetjenester gir nye ressurser og perspektiver til samarbeidet. Vi ser frem til å samarbeide med Bravida og våre andre hovedpartnere i 2025. Sammen skal vi løse utfordringer, skape muligheter og bygge en sterkere region for næringslivet og innbyggerne. Partnerskap er en viktig del av NiKRs arbeid, og vi setter stor pris på tilliten som gjør dette mulig, sier markedsleder Trine Haugland. 

Blir samarbeidspartnere: Regiondirektør i Bravida, Trond-Lauritz Larsen, markedsansvarlig Trine Haugland og administrerende direktør Trond Backer i Næringsforeningen.

 

 

 

facebook