Advarer mot økning i cyberangrep
Etter et forholdsvis rolig 2022 er aktivitetsnivået på vei opp igjen. Antakelsen er at det er «stille før stormen», ifølge Netsecurity. Selskapet har gjennom 2022 behandlet over 500.000 sikkerhetsalarmer fordelt utover året. I snitt utgjør dette omtrent 1 alarm per minutt.
- Vi hjelper bedrifter med å oppdage og stoppe angrep, slik at konsekvensene og kostnadene blir så begrenset som mulig. Mange er ikke klar over hvor omfattende et cyberangrep kan være og hvor dyrt det kan koste virksomheten, forteller Trondsen.
Han beskriver hvordan et angrep kan ramme en bedrift:
- Se for deg at du driver en lokal butikk i en handlegate. Hvis det er det rette angrepet vil du ikke kunne få bestilt varer elektronisk, ikke kunne motta betaling fra kunder, ikke få betalt ut lønn til dine ansatte, miste oversikt over varebeholdningen, med mer. I større bedrifter vil dette ha enda mer omfattende konsekvenser, sier Trondsen og viser til flere eksempler:
Da Norsk Hydro ble angrepet i første kvartal av 2019 kostet det dem opp mot 450 millioner kroner. Østre Toten kommune ble utsatt for et angrep i januar 2021. Det resulterte i at 1300 ansatte ikke fikk tilgang til å bruke systemene. Dette omhandlet også journaler med sensitiv informasjon. Ved inngangen av mai samme år hadde dette kostet kommunen 32 millioner kroner. (Kilde: nrk.no/insurancejournal.com)
- Hvis du har en bedrift som blir utsatt for et cyberangrep kan verste konsekvens være konkurs. Mange tenker dessverre at «det skjer ikke meg» men det er høyest reelt for alle bedrifter, liten eller stor. Enkelt forklart, de som utfører disse angrepene søker hele tiden etter en vei inn - uansett hvem du er. Trenden viser at angrepene blir mer avanserte, forteller Trondsen.