- Vi vil dele din nyhet
Med jevne mellomrom publiserer Næringsforeningen nyhetssaker på foreningens hjemmesider, i sosiale medier og i næringslivsmagasinet SPENN.
- Vi produserer en del saker selv, men vi skulle gjerne skrevet om og besøkt alle 1200 medlemmer. Det har vi dessverre ikke kapasitet til. Derfor opprettet vi medlemsnytt, sier kommunikasjonsansvarlig i Næringsforeningen Håkon Repstad.
Medlemsnytt gir medlemmer av Næringsforeningen mulighet til å få publisert egne nyheter via foreningens kanaler, og Repstad presiserer at det er enkle grep som skal til for å få nyheten publisert. Og nyhetsbrevet går ut til rundt 8000 mottagere.
- De beste nyhetene vekker interesse hos lesere som ikke kjenner til bedriften eller tematikken fra før. Hvorfor er dette vesentlig for andre? Dette er et godt spørsmål som bør svares ut i teksten. Start alltid med å vurdere nyhetsverdien før du begynner å skrive, og start med det viktigste først, sier Repstad.
Han legger til at foreningen ikke publiserer generelle produktomtaler, rene reklamer eller arrangementsinformasjon som nyheter.
- Dersom bedrifter ønsker å dele arrangementsinformasjon kan de sende oss en e-post med navn, dato, tidspunkt og lenke til arrangementet. Dette kan vi ta med i vårt ukentlige nyhetsbrev. Og hvis det er noe de vil reklamere for, har vi både digitale annonseplasser og annonsemuligheter i SPENN, sier Repstad.
Hvem er det som snakker?
Mange av medlemsnyhetene som kommer til Næringsforeningen kommer fra bedrifter som opplever en endring. I teksten er det ofte påstander som forteller om dette er bra, viktig, nyskapende, eller lignende. Denne type meningsinnhold må ha en avsender, forklarer Repstad.
- Vi har ikke kapasitet til å undersøke alle påstander i sakene som publiseres. Derfor er vi avhengig av at slike setninger med meningsinnhold har en avsender. Det gjøres enkelt med en sitatstrek (-) før tekst/uttalelse og ved at setningen avsluttes med avsenders navn «,sier/forklarer Ola Normann».
Generelle og objektive faktaopplysninger kan skrives som normalt.
Overskrift og bilde
Terskelen er lav for å få en medlemsnyhet godkjent, men dersom den også skal bli lest trenger den en god overskrift og et godt bilde.
- Vi får inn mange overskrifter som er litt for lange. En god overskrift må ikke avsløre alt, men heller ha en tydelig kobling til hovedbildet i saken. Den kan gjerne vekke litt nysgjerrighet også. Overskriften bygger opp under nyhetspoenget i saken: «Dette blir byens nye samlingspunkt», «Slik skal de forvandle senteret …» «Bedriften er best på bærekraft». «Gründeren opplever enorm vekst». Dette er løselige eksempler, forklarer Repstad.
Dersom saken har et godt bilde, er det langt større sannsynlighet for at nyheten blir lest.
- Sørg for god belysning. Ofte blir bildene bedre om de tas utendørs. Det er ikke alltid nødvendig å sørge for at logoen/skiltet til bedriften kommer med på bildet. Det fremgår uansett av teksten. Bildet bør ha en sammenheng med overskriften i saken. Ofte kan det være av de som er sitert i saken og/eller fra en setting som er relevant for nyheten. Omhandler saken solcelle-satsing, så er det naturlig at bildet er tatt på et solcelletak. Bilde av den som siteres bør uansett alltid sendes inn, sier Repstad som håper tipsene kan komme til nytte.