- Livet skapes mellom byggene
- Lagmannsholmen er en juvel, men for øyeblikket er det en uslepen juvel, sier næringspolitisk leder i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, Roar Vigeland Osmundsen.
Han og kollega Liv Eva Kirkesæther har nå lagd en ny episode av «Politisk Kvartal», hvor spørsmålet er: Hvordan kan en utvikle Lagmannsholmen når containerhavna flyttes til Kongsgård? Næringsforeningen i Kristiansandsregionen er en av aktørene som kommer med innspill i prosessen. Akkurat nå handler det om hvem som skal holde hånden på rattet, og hvordan utbyggerne skal komme godt i gang.
- Vi må begynne i riktig ende og spørre: Hva mangler Kristiansand? Det må folk komme med innspill på i prosessen. Vi skal ikke kannibalisere på de tilbudene som allerede finnes i Markens, vi må tilføre noe nytt, sier Vigeland Osmundsen.
Han forteller at flyttingen av containerhavna koster penger, og betyr at en må sørge for at utviklingen av Lagmannsholmen vil sikre at det kommer penger tilbake gjennom investeringene.
- Hvorfor er det deilig å være på en piazza i Italia? Man er jo ikke i byggene, men mellom byggene.
Fra containerhavn til piazza-følelse
Vigeland Osmundsen sier mye av den offentlige diskusjonen til nå har dreid seg om bygg, byggehøyde og kontorer eller ikke kontorer.
- Men da begynner vi i feil ende. Vi må ha en sunn blanding mellom områder åpne for folk, boliger og å legge til rette for kontorer og liv.
Han viser til eksempler i andre storbyer, og spør retorisk:
- Hvorfor er det deilig å være på en piazza i Italia? Man er jo ikke i byggene, men mellom byggene. Det er mellom byggene vi skaper livet.
Midlertidighet kan være en begynnelse
I påvente av de permanente løsningene, kan midlertidighet være en god måte å teste ut hva byen trenger:
—Det første området som bygges ut vil være nærmeste Caledonien, og vil være som et bruhode mot området. Selv etter at containerne er borte, vil det være skip som kommer inn og vil trenge deler av området. Men det kan være bare bra at vi får tid til å tenke oss om. I mellomtiden får vi teste ut midlertidige løsninger, som for eksempel containere med street food eller lignende.
På den måten kan en også kjenne hvordan en kan skape livet mellom bygningene, mener Vigeland Osmundsen.
- Også sørger det for at folk kommer inn og bruker området, som en utvidelse av byområdet og knutepunkt mot Kilden og Kunstsiloen.
Han sier Kunstsiloen er et godt eksempel på noe som nå hedres som en suksess i Kristiansand, selv om tanken for mange virket fjernere for ti år siden. Tidshorisonten for Lagmannsholmen tilsier at den frigjøres i 2026, og at de første byggene skal stå ferdige i 2030.
- Byutvikling tar generelt tid. Men den viktigste forutsetningen nå er at havnen skal klare dette rent økonomisk. Det betyr at vi må ha en kommersiell aktivitet. Derfor er det også helt uaktuelt at hele området kan være grønt, slik noen etterspør.
Hør hele episoden her:
Her kan du høre alle episoder