- Kvinner valgte elbilen for 100 år siden
Kvinnelige ideer i en økonomi bygget for menn? Det var tema under WiBs julemingling onsdag denne uken.
Katrine Marçal er skribent i den svenske avisen Dagens nyheter, og hun er en prisvinnende forfatter. Onsdag var hun invitert til å snakke for medlemmer av Women in Business. Temaet for kvelden var basert på boken "Mother of invention: How good ideas get ignored in an economy built for men".
Menneske på månen før hjul på koffert
- Hvordan klarte vi å sende to mennesker til månen før vi klarte å sette hjul på en koffert? Svaret er kjønnskjevhet, forteller Marçal.
Første offisielle koffert med hjul kom nemlig i 1972, hele 3 år etter den første månelandingen. Marçal poengterer at menn har demonstrert egen maskulinitet ved å bære tungt. Tidligere var det et nisjeprodukt for kvinner å kunne påfeste hjul på kofferten. Dette medførte at ingen ville selge produktet.
Marçal viser til likhetstrekk med markedsføring av biler. Bilene til Ford ble markedsført som viktige og brukbare for alle. Samtidig valgte kvinner heller elektriske biler med tak og større plass. Dette gjorde at denne type bil ble markedsført mot kvinner - og dermed ikke satset fullt på. Først hundre år senere ble det vanlig å benytte elektriske biler.
Markedsføringen har vært kjønnsbasert, hvor det som er trygt og hyggelig anses som passende kun for kvinner, mener Marçal.
Kvinner skrevet ut av historien
I følge Marçal er det mange teknikker som er viktige for innovasjon, men som er skrevet ut av historien.
- I dag påvirker kvinner 80 prosent av forbruksbeslutninger, samtidig er 90 prosent av ALLE teknologiske produkter og tjenester designet av menn, poengterer Marçal. Hun stiller spørsmålstegn ved hvorfor det er slik, og konkluderer med strukturelle forskjeller.
Der er kjønnsantagelser om at når noe anses som feminint, blir det ikke omtalt som innovasjon. Innovasjon endres når man skriver kvinner tilbake inn i historien. Spyd blir ofte sett på som menneskets første innovasjon, men om man ser på historien er gravstokk trolig den første innovasjonen. Ting regnes ofte som innovativt dersom det er ødelegende eller hardt, mens det kanskje er mer behov for mykere verdier og samarbeid.
Kvinner i innovasjon
- Hadde vi hatt kvinner i industrien hadde vi kanskje hatt hjul på kofferter tidligere, undrer Marçal.
Når vi inkluder kvinner inn blir innovasjon bredere, og på flere områder også mer brukbar. Kvinner som er innovatører, er bundet med en hand bak ryggen. Tenk så mye vi kunne fått til om vi kuttet det båndet, avslutter Marçal.
- Marçal stiller spørsmål ved rådende ideer om økonomi og teknologi, spørsmål som både er tankevekkende og viktige. Om hvordan forutinntatthet knyttet til kjønn, og oppfatninger om «maskulinitet» og «femininitet» rett og slett har stoppet eller ødelagt for innovasjoner. Det å få en av hennes kaliber til WiB gjør oss stolte , for hun er stor på den internasjonale arenaen, sier Ingrid Michalsen, leder strategi og utvikling i Næringsforeningen.