
– Er du opptatt av vei, ta turen til Kvinesdal

- Rapporten er det Menon Economics som har laget på vegne av E39-nettverket, som arrangerer konferansen. Nettverket består av Næringsforeningene i Stavangerregionen, Kristiansandsregionen og i Lister, samt ordførere fra flere partier langs E39, sier næringspolitisk leder Roar Osmundsen i NIKR.
Konferansen er gratis og begynner kl. 10.00. Lunsj er inkludert.
- Vi har klart å finansiere gratis konferanse samt en omfattende rapport fordi interessen for å få denne veien på plass, er så stor. Vi snakker om en vei som med rette kalles dødsveien på grunn av det store antallet ulykker, men der potensialet ved en ny, sikker vei er stort. Jeg har lest rapporten fra Menon og er overrasket over hvor stort potensialet med ny vei er, sier Osmundsen.
Han sier konferansen også demonstrerer hvor samlet man står i sørvest, fra Kristiansand til Stavanger, til å kjempe for en ny vei.
- Ønsket er unisont. Alle ordførere langs traseen samt fylkesordførere, er med. Og hver enkelt kommune rydder unna lokale saker som kan forhindre at veien kommer. Fra Kristiansand til Ålgård er det Nye veier som har ansvaret, og de ser knallhardt på samfunnsnytte. Da må fordyrende, lokale ønsker ryddes bort.
- Det klarer man her fordi man har forstått Nye veier-modellen, og derfor ser vi at trase etter trase bygges ut. Her kan resten av landet lære, inkludert østlige Agder der E18 står i stampe på grunn av lokal uenighet, sier Osmundsen.