- Bare utsatt, ikke endret
"Situasjonen" hun henviser til er økte kostnader for en rekke råvarer som inngår i veibygging, i særdeleshet stål og sement. Knapphet på disse varene, primært på grunn av krigen i Ukraina, har ført til at prisene har skutt i været. Stadig høyere energikostnader gjør at produksjon av samme varer øker i pris også fra andre land.
Nye veiers finansiering består av 6 milliarder fra staten og 4 via bompenger hvert år.
– Vi hadde planlagt en pengebruk de neste årene på 59 milliarder de neste 5 årene. Slik det ser ut nå, blir det 70. Vi må kunne stå i kostnadsøkningene som kommer i prosjektene vi har i gang nå eller som skal i gang, fortsatte Hellestøl.
Både veien vestover fra Mandal til Lyngdal og Ytre ringvei er store prosjekter som dermed utsettes. Mindre prosjekter med lavere risiko settes i gang. Under møtet sa prosjektutviklingssjefen at det kan bli aktuelt å dele oppdraget Mandal-Lyngdal opp i to, men at intet er bestemt ennå. Det vil gjøre det lettere å legge inn anbud. Ytre ringvei er utelukkende tunnel, og kan ikke deles opp.
Klare planer
Reguleringsplanene for Ytre ringvei og Mandal-Lyngdal er ikke vedtatt. Planen for sistnevnte ventes klar i juni, mens ringveien kan bli vedtatt i i Bystyret høst. Siden ringveien for det meste er i tunnel, regner man ikke med de store protestene mot planene. I tillegg må Kristiansand avklare at Nye veier kan deponere masser i Kongsgård/Vige i tillegg til i Mjåvann-området. Det betyr at lokalpolitikerne må avklare havnesaken.
– Det ser ikke lyst ut for å komme i gang fort, sa Hellestøl, som ikke ville gjette på når veiprosjektene kan komme på bordet igjen.
Gode prosjekter
Før gjennomgangen av siste utvikling av disse prosjektene under møtet i regi av ressursgruppen for logistikk og transport, fortalte Hellestøl om hvor gode utbyggingene er for landsdelen. Under en video kom det frem at firmaet NorDan alene vil spare 8-9 millioner i fraktkostnader hvert år for distansen Moi-Kristiansand. Etter at bompenger er trukket fra.
– E39 er i særklasse i trafikknytte. Normalt forventer vi redusert reisetid på 20 prosent. Her er den på 50 prosent, og det er når man beregner på skiltet hastighet, sa Hellestøl.
Med skiltet hastighet – på eksisterende vei går trafikken ofte langt tregere – går reisetid Kristiansand-Ålgård ned fra 3,1 timer til 1,28. I tillegg blir veien langt tryggere. E39 har hatt 40 dødsulykker de siste årene, hvorav 30 som møteulykker.
Fakta til tross: Når blir videre utbygging av disse traseene utsatt. Frem til vedtak kan fattes, bør alle som venter på ringveien notere seg dette utsagnet fra Hellestøl:
– Ringveien er et av de mest samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjektene som Nye veier har.
Gartnerløkka
Før Nye veier inntok scenen, fikk ass. prosjektleder Jan Helge Egeland i Statens vegvesen oppdatere om det pågående Gartnerløkkaprosjektet. Hovedenteprisen er nå lagt ut og sommeren 2023 er veivesenet klare for å velge ut hvem som skal bygge denne. Kontrakten skal være i samspill med entreprenøren der blant annet forslag til god trafikkavvikling er et viktig element.
Fasen utbyggingen er i nå, er en forberedende del der man blant annet rydder opp i "gammel moro" under bakkenivå. Når dette er ordnet opp i, vil det være enklere å gå videre i neste fase som begynner i 2023. Fra 2025 blir det trafikalt utfordrende, for da er man i siste fase der høybrua rives. Da er alle andre veianlegg, blant annet på kaia og ny atkomst til Havnegata, ferdige.
Hele prosjektet skal være ferdig i 2028.
Gartnerløkka er et av fem prosjektet hos Statens vegvesen som skal være nullutslippsanlegg. Hvordan en entreprenør vil håndtere klimakravene, vil være sentralt for om de får milliard-prosjektet.