Prosjektutviklingssjef for E39 og E18 i Nye veier Benedichte Limmesand Hellestøl.

- Bare utsatt, ikke endret

31.05.2022 | Roar Vigeland Osmundsen
Under et møte hos Næringsforeningen tirsdag, understreket Nye veier at Ytre ringvei og vei videre fra Mandal, kun er utsatt og at det er viktig å få ferdig reguleringsplaner og andre praktiske hindringer.
– Ytre Ringvei og traseen fra Mandal har stor lønnsomhet som samfunnet bør bygge. Jeg er sikker på at Nye veier prioriterer disse raskt når situasjonen ser annerledes ut, sa Benedichte Limmesand Hellestøl, prosjektutviklingssjef for E39 og E18 i Nye veier, under et møte hos Næringsforeningen tirsdag.

"Situasjonen" hun henviser til er økte kostnader for en rekke råvarer som inngår i veibygging, i særdeleshet stål og sement. Knapphet på disse varene, primært på grunn av krigen i Ukraina, har ført til at prisene har skutt i været. Stadig høyere energikostnader gjør at produksjon av samme varer øker i pris også fra andre land.

Nye veiers finansiering består av 6 milliarder fra staten og 4 via bompenger hvert år. 

– Vi hadde planlagt en pengebruk de neste årene på 59 milliarder de neste 5 årene. Slik det ser ut nå, blir det 70. Vi må kunne stå i kostnadsøkningene som kommer i prosjektene vi har i gang nå eller som skal i gang, fortsatte Hellestøl. 

Både veien vestover fra Mandal til Lyngdal og Ytre ringvei er store prosjekter som dermed utsettes. Mindre prosjekter med lavere risiko settes i gang. Under møtet sa prosjektutviklingssjefen at det kan bli aktuelt å dele oppdraget Mandal-Lyngdal opp i to, men at intet er bestemt ennå. Det vil gjøre det lettere å legge inn anbud. Ytre ringvei er utelukkende tunnel, og kan ikke deles opp. 
 

Klare planer


Reguleringsplanene for Ytre ringvei og Mandal-Lyngdal er ikke vedtatt. Planen for sistnevnte ventes klar i juni, mens ringveien kan bli vedtatt i i Bystyret høst. Siden ringveien for det meste er i tunnel, regner man ikke med de store protestene mot planene. I tillegg må Kristiansand avklare at Nye veier kan deponere masser i Kongsgård/Vige i tillegg til i Mjåvann-området. Det betyr at lokalpolitikerne må avklare havnesaken. 
– Det ser ikke lyst ut for å komme i gang fort, sa Hellestøl, som ikke ville gjette på når veiprosjektene kan komme på bordet igjen. 
 

Gode prosjekter


Før gjennomgangen av siste utvikling av disse prosjektene under møtet i regi av ressursgruppen for logistikk og transport, fortalte Hellestøl om hvor gode utbyggingene er for landsdelen. Under en video kom det frem at firmaet NorDan alene vil spare 8-9 millioner i fraktkostnader hvert år for distansen Moi-Kristiansand. Etter at bompenger er trukket fra.

– E39 er i særklasse i trafikknytte. Normalt forventer vi redusert reisetid på 20 prosent. Her er den på 50 prosent, og det er når man beregner på skiltet hastighet, sa Hellestøl.

Med skiltet hastighet – på eksisterende vei går trafikken ofte langt tregere – går reisetid Kristiansand-Ålgård ned fra 3,1 timer til 1,28. I tillegg blir veien langt tryggere. E39 har hatt 40 dødsulykker de siste årene, hvorav 30 som møteulykker. 

Fakta til tross: Når blir videre utbygging av disse traseene utsatt. Frem til vedtak kan fattes, bør alle som venter på ringveien notere seg dette utsagnet fra Hellestøl:

– Ringveien er et av de mest samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjektene som Nye veier har. 
 

Gartnerløkka


Før Nye veier inntok scenen, fikk ass. prosjektleder Jan Helge Egeland i Statens vegvesen oppdatere om det pågående Gartnerløkkaprosjektet. Hovedenteprisen er nå lagt ut og sommeren 2023 er veivesenet klare for å velge ut hvem som skal bygge denne. Kontrakten skal være i samspill med entreprenøren der blant annet forslag til god trafikkavvikling er et viktig element. 

Fasen utbyggingen er i nå, er en forberedende del der man blant annet rydder opp i "gammel moro" under bakkenivå. Når dette er ordnet opp i, vil det være enklere å gå videre i neste fase som begynner i 2023. Fra 2025 blir det trafikalt utfordrende, for da er man i siste fase der høybrua rives. Da er alle andre veianlegg, blant annet på kaia og ny atkomst til Havnegata, ferdige.  

Hele prosjektet skal være ferdig i 2028. 
​​​​
Gartnerløkka er et av fem prosjektet hos Statens vegvesen som skal være nullutslippsanlegg. Hvordan en entreprenør vil håndtere klimakravene, vil være sentralt for om de får milliard-prosjektet. 
facebook