- Håper regionen kjenner sin besøkelsestid
- Vi kan lett flytte en rute til et annet sted om vi ser at behovet er større der, tilføyde direktøren.
Ruten til Schiphol er svært viktig for lufthavnen, og vi har de siste årene sett en økning i turister fra blant annet Nederland. For turglade sørlendinger og regionens bedrifter er det KLMs store nettverk av destinasjoner videre, som er vel så viktig som å komme til Nederlands hovedstad.
Gløersen fortalte om tøffe år etter nedstengningene i forbindelse med korona, der det har tatt tid å bygge opp aktiviteten igjen.
- Flybransjen har stor omsetning, men små marginer. Det har tatt tid å bygge opp igjen. Vi har også slitt med at mange forlot bransjen under covid. Dette merket reisende sist sommer, men nå har vi klart å få på plass mer personell og er bedre rustet, sa han, før han gikk bort til gaten og annonserte gratis kake og brus til de reisende.
De lot seg ikke be to ganger. Nå er håpet at iveren etter å bestille billetter er like stor. Utover representanter fra KLM, var representanter fra næringslivet til stede under samlingen på Kjevik.
- Siem Offshore, som opererer i hele verden, er begeistret for å høre at KLM vil øke antall flyvninger fra Kjevik til Schiphol fra 2 til 3 ganger, sier Steinar Sandberg, Logistikksjef, Siem Offshore i en pressemelding KLM har sendt ut i forbindelse med lanseringen.
Fra venstre: Mona Konuralp (markedssjef Visit Sørlandet), Morten Moe, Beniamino Patrono (key account manager KLM), leder av Flyplassutvalget Morten Haakstad, lufthavnsjef Arne Johan Johnsen, Halvor Gløersen, Air France KLM Salgsdirektør i KLM, Trond Madsen (NHO), Roar Osmundsen (Næringsforeningen) og Anne Marit Thomassen (Næringsforeningen).