Medlemsnytt
Markedssjef Arild Dyve har vært med i Festival Fyrverkeri siden 1990.

40 år med fyrverkeri

13.11.2018 | May Baagøe Broughton
Festival Fyrverkeri fyller i år 40 år, og mye har endret seg siden starten i 1978.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Festival startet med Bernt Mykjåland da han jobbet som stuert  på danskebåten, og skulle kjøpe med hjem fyrverkeri til en kompis. Han fylte posen for 100 kroner og ble overrasket over hvor mye han fikk, og tenkte at "kan danskene selge fyrverkeri på den måten kan også han".

40 år senere har Festival Fyrverkeri en omsetning på over 53 millioner kroner og en stab på 14 ansatte.

- Det har vært en veldig utvikling når det gjelder sikkerheten, både gjennom regelverk og oppbygging av produktene. Det er veldig positivt, sier markedssjef i Festival Fyrverkeri Arild Dyve.

- Det var  mer cowboyvirksomhet i den spede begynnelsen. Etter hvert ble lovverket strammet inn med hensyn til både import og krav til butikkene som skulle selge fyrverkeri. Hvert utsalgssted må ha minimum en person som ansvarshavende og med gyldig kurs avholdt av Norsk Brannvernforening. Der blir det opplæring i lover og regler, og ytterligere produktinformasjon, forteller han videre.

Per i dag er Festival Fyrverkeri landets største importør av fyrverkeri, og omsetningen har økt forsiktig år for år.

[caption id="attachment_14051" align="alignleft" width="284"] Bjørn Tore Bergmann.[/caption]

- Konkurransen er hard, og det gjelder å være leveringsdyktig og ha best kvalitet på produktene. Der har vi vært flinke og kanskje det er nettopp derfor vi har så god standing i markedet, sier daglig leder i Festival Fyrverkeri, Bjørn Tore Bergmann.

Han startet i bedriften i 1995, og tok over som daglig leder i 1999. 

Ifølge Bergmann er hovedfokus i bedriften salg av fyrverkeri til publikum over hele landet for bruk på nyttårsaften, og vær og vind har stor innvirkning på salget sammen med hvilken dag nyttårsaften faller på.

- Siden det kun er lov å selge fyrverkeri tre dager inkludert nyttårsaften er salget mye lavere de gangene nyttårsaften havner på en søndag, forteller Bergmann. Han forteller videre at det ligger på mellom 500,- og 1000,- kroner per handel og det er flest menn som handler og skyter opp fyrverkeriet.

Det er Festival Fyrverkeri som står bak de offentlige fyrverkeriene i Kristiansand på blant annet nyttårsaften, 17. mai og Palmesus, i tillegg til at de har flere arrangementer rundt om på Sørlandet og i resten av Norge. Markedssjef Dyve forteller at det å lage et opplegg for en oppskyting kan sammenlignes litt med å komponere et musikkstykke.

[caption id="attachment_14052" align="alignright" width="400"] Det er en stor jobb å rigge til fyrverkeri. Her fra årets Palmesus. Foto: Festival fyrverkeri[/caption]

-  Det er flere timer med planlegging og rigging. Man begynner med en idé og bygger det deretter opp med en finale til slutt, sier Dyve.

Noe av det største de har gjort er ifølge Dyve jubileumsfyrverkeriet for Bodø Kommune.

- Vi var fem mann på jobb. Det ble avfyrt fra fem forskjellige posisjoner på Nyholmen Skanse, og dekket på det meste en bredde på over 500 meter på himmelen. Det ble avfyrt mer enn 2000 effekter på syv og et halvt minutt.

For å få flere bein å stå på, og øke salget mot det private, har de etablert nettbutikken knallmoro.no.

- Nå det gjelder fyrverkeri til nyttårsaften kan det ikke selges via nettbutikk da det er meget strenge regler for omsetning av fyrverkeri. Nettbutikken tar seg mer av håndfakler og varer til bursdag og fest. Der er det en hyggelig omsetning, men som sagt er hovedfokus fyrverkeri til nyttårsaften, sier Bergmann. 

 
facebook