Mange hadde møtt opp for å høre om Oslo Havns erfaringer med flytting.

- Viktig å involvere innbyggerne

24.08.2018 | Margrethe Saga
Fredag 24. august inviterte Næringsforeningen i Kristiansandsregionen til foredrag om havneutvikling. Åsa Kihlander Nes, eiendomsdirektør i Oslo Havn, fortalte de fremmøtte om arbeidet Oslo har gjort på feltet.
De siste årene har Oslo Havn arbeidet med å utvikle det de kaller Fjordbyen. Havnefunksjoner er flyttet fra sentrumsområdene Bjørvika og Tjuvholmen, til Sydhavna, hvor flere av havneaktivitetene nå samles. Dette har frigjort areal til byutvikling, og en av suksessfaktorene Nes trekker frem er involvering av innbyggerne på et tidlig tidspunkt.

- Vi har hatt høye ambisjoner på dette området, og omdømmemessig har vi kommet godt ut av det. Naboene har fått komme med innspill til prosessen, og vi har blant annet etablert to buffersoner mellom havna og byen. En av disse har blitt en veldig populær badeplass, mens vi nå holder på å bygge en stor park med blant annet sandvolleyball-baner og parkourområder, sa hun.

Til tross for skepsis i starten av prosjektet med å flytte havna, har befolkningen i ettertid latt seg begeistre av områdene som har blitt bygget ut ved sjøkanten i Oslo.

- Badeplassen på Sørenga er et av områdene som har blitt svært mye brukt, fortalte Nes.

Ikke jernbane

Selv om havna er flyttet ut av sentrum, er den fremdeles sentrumsnær. Per i dag er det trailervirksomhet mellom havna og Alnabru, som er landets største godsterminal.

- Det har ikke vært tilstrekkelig kapasitet i jernbanenettet på Østlandet til å få til jernbanevirksomhet her, utenom å frakte drivstoff til Gardermoen. I fremtiden håper vi på elektriske løsninger, forklarte Nes.

Støy største utfordring

Hun trakk også frem at arkitektur er viktig når man skal ha en bynær havn.

- En bynær beliggenhet forplikter. Vi må jobbe med sikkerhet, estetikk og miljø. Vi har fått hjelp av arkitekter til å illustrere hvordan dette skal bli seende ut på et tidlig tidspunkt slik at folk vet det.

Redsel for støy trekkes frem som en av de største utfordringene.

- Dette har vi jobbet svært mye med. Vi har hatt nabomøter, og har en egen kanal for klager på vår nettside.

Konteinervirksomheten til Oslo Havn samles nå på Sjursøya. Her brukes elektriske kraner, som skaper svært lite støy.

- Disse forstyrrer ikke en vanlig samtale. Vi har også jobbet med å finjustere hastigheten kranene holder når de stabler konteinere, slik at støyen reduseres mest mulig. Og vi har fått på en demping mellom konteinerne for å få mindre lyd.

Fjernstyrte kraner

Christoffer Jørgenvåg, administrerende direktør i Red Rock, var invitert for å prate om hvilke muligheter fremtidens teknologi kan gi oss. Han trakk frem digitalisering, fjernstyring og autonomitet som viktig å merke seg.

- Jeg har stor tro på fjernstyrte kraner, og at dette skal funke. Etter hvert som de også blir autonome kan de planlegge, utføre og tilpasse seg oppgaver på egenhånd.
facebook