Linn Grøtberg er leder for marked og kommunikasjon i Stiftelsen Miljøfyrtårn.

- Vi vil nok oppleve at noen kunder ikke overlever denne tiden

27.03.2020 | Ingrid Michalsen
Linn Grøtberg og Stiftelsen Miljøfyrtårn kjører nå sertifiseringsprossene via videomøter. Men hun er bekymret for alle de små og mellomstore bedriftene, og lurer på hvor mange av dem som ikke vil klare seg gjennom krisen.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo


 

Linn Grøtberg er medlem av Næringsforeningens ressursgruppe Bærekraftig omstilling.

1) Hvordan er hverdagen i bedriften nå?

Hos oss holdes de aller fleste hjulene i gang som før. Vi er heldigvis en hel-digital arbeidsplass, så alle kan utføre oppgavene sine på hjemmekontor. Vi har hyppige fellesmøter og ledergruppemøter for å sikre fremdrift i alle arbeidsoppgaver.




2) Hva er de tøffeste konsekvensene som Korona-viruset har ført til?




Vi er bekymret for alle de små og mellomstore bedriftene som er Miljøfyrtårn-sertifisert og som står i en ufattelig tøff tid nå. Vi er også bekymret for hva isolasjon og hjemmekontor gjør med folks psykiske helse. Det å ha et fellesskap og faste rutiner i hverdagen er viktig for de fleste.




3) Har du troen på at dere klarer dere gjennom krisen?




Vi er optimistiske, ja. Vi vil nok oppleve at noen av våre kunder ikke overlever denne tiden, og dermed vil noe av vårt inntektsgrunnlag falle bort. Men vi har god soliditet og er i en vekstbransje. Vi vet at bærekraft og miljø blir minst like viktig i tiden fremover. Å ha kontroll på sin miljøpåvirkning er også samtidig å ha kontroll på en del av kostnadene i en virksomhet. Vi opplever fortsatt pågang fra nye kunder og stor vilje til å satse på grønn omstilling.




4) Blir det hjemmekontor på deg og dine kolleger, hvordan løser dere oppgavene?

Her er det hjemmekontor for alle, ja. Vi har lagt til rette for å gi all miljørådgivning via digitale kanaler, og vi har finnet en god løsning for at sertifisørenes kontrollmøter kan skje via videokonferanse. Alle kurs og seminarer som tidligere var basert på fysisk fremmøte er lagt over i digitale kanaler. Dessuten bidrar alle ansatte i en ringedugnad til kunder som står i en sertifiserings-prosess for å høre hvordan det går og om det er noe vi kan gjøre for dem.




5) Er det noe som har overrasket deg positivt med denne situasjonen?

Vi opplever at ansatte utviser stor kreativitet og engasjement for å imøtekomme kunder og partnere på en nytenkende måte. I tillegg gjøres det mye for å skape motivasjon og godt arbeidsmiljø. Blant annet har vi kjørt felles styrketrening for alle ansatte og deres familier via Teams. Utrolig gøy å se familiene gjøre felles styrkeøvelser i alle hjemmene!

Det ble arrangert "after work-quiz" via Kahoot forrige fredag ettermiddag – og forrige fredag hadde vi kjøpt en livestreamingkonsert av Stein Roger Sordal for alle ansatte, kunder og partnere. Under konserten hadde vi kronerulling til en bistandsorgansiasjon som kjemper mot korona i fattige land. Inspirerende å se på samholdet som faktisk bare blir sterkere i denne situasjonen.




 

facebook

Relaterte saker