SPENN
Ole Falk Hansen gjorde et bransjebytte i vinter, og gikk fra å selge oljeservice-utstyr til å selge skolesekker. Nå ser han tilbake på et spennende halvår som daglig leder i Beckmann.

– Vi skal bli best i verden på skolesekker

28.08.2018 | Tekst: Margrethe Saga. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland
Tre av fire førsteklassinger i Norge har en Beckmannsekk på ryggen. Nå vil selskapet jobbe for å bli markedsledende i flere land.
– Vi har i dag 75 prosent markedsandel i Norge, og samme volum ønsker vi å oppnå i ett til to land i Europa, og ett til to land i Asia. Klarer vi det har vi gjort mye, sier Ole Falk Hansen.

Han tok over som daglig leder i Beckmann AS i februar i år, bedriften som har produsert skolesekker i Kristiansand siden 1946. I dag er selve produksjonen flyttet til Kina, men design og produktutvikling foregår fremdeles i Kristiansand. Og slik vil det fortsette å være, skal vi tro daglig leder.

– Å flytte hovedkontoret er ikke noe alternativ. Men vi får ansatte som er stasjonert andre steder i tillegg, særlig på salgs- og markedssiden. Selskapet har allerede ansatt en salgssjef for Asia, og en for Europa. Disse er bosatt i henholdsvis Singapore og Østerrike.

Utenlandssatsing

At Beckmann nå satser knallhardt mot utlandet er en del av selskapets strategi. I rundt 70 år var firmaet familieeid, men sommeren 2017 valgte familien Beckmann å selge. Kjøperen var Herkules, et oppkjøpsfond med ønske om å ta skolesekkene ut på verdensmarkedet.

– I dag selger vi over 25 000 sekker i året i Kina, som er det landet vi selger mest i utenfor Norge. De er veldig fascinerte av den skandinaviske livsstilen. Når vi nå satser videre, har vi i første omgang fokus på Sentral-Europa, samt Japan, Korea og Taiwan i tillegg til Kina, forteller Falk Hansen.

[caption id="attachment_13374" align="alignnone" width="800"] Jan Olav Beckmann (til høyre) startet i familiebedriften som 20-åring. Nå har han gått av med pensjon, og følger spent med på utviklingen.[/caption]

Det selges allerede Beckmannsekker i 20 land, men i relativt liten skala. Å lykkes i utlandet er ikke bare enkelt, og nye markeder må analyseres nøye før man kan forvente suksess.

– I Sverige selger vi lite sekker. Vi har prøvd, men for det første så får de mat på skolen. For det andre har de bøkene liggende på skolen, og de har altså ikke med seg noe særlig hjem og heller ikke tradisjon for å kjøpe en ordentlig sekk, forteller Falk Hansen og fortsetter:

– Jeg har også lært at i Kina legges sekken i en skuff når de kommer på skolen. Så hvis ikke sekken kan trykkes sammen, blir den ikke solgt i Kina. I Tyskland er det krav om at sekken skal stå, mens i Norge henges den gjerne bak på stolen. Så selv om man skulle tro at en sekk er en sekk, er det viktig å være bevisst på hva de lokale markedene krever.

Gode tall

Med rekordomsetning flere år på rad er det liten tvil om at Beckmann seiler i medvind. I 2017 omsatte bedriften for over 98 millioner kroner.

– De siste årene har omsetningen steget jevnt og trutt. Når vi nå investerer i flere ansatte og satser mot nye markeder, håper vi å gjøre et byks. Målet er å øke omsetningen betydelig i løpet av tre til fem år, røper Falk Hansen.
Jeg har lært at i Kina legges sekken i en skuff når de kommer på skolen - Ole Falk Hansen

Det var Jan Olav Beckmann som tok den endelige avgjørelsen om å selge familiebedriften. Etter 44 år i selskapet nyter han nå pensjonisttilværelsen, men er av og til innom kontoret for å følge med på utviklingen.

– Jeg føler det var en riktig beslutning å selge. Min sønn Martin er markedssjef, og når også han var positiv til salget følte jeg det var veldig naturlig, forteller han.

Skam-effekten

Mange forbinder Beckmann med den klassiske sekken i lysebrunt skinn, som kom på markedet på 1970-tallet. Sekken hadde sin storhetstid på begynnelsen av 90-tallet, og har igjen fått nytt liv ved hjelp av NRK-serien Skam. En av seriens hovedpersoner bar ofte med seg nettopp skinnsekken fra Beckmann.

– Det stemmer at vi har merket en Skam-effekt. Nå skal vi bruke dette mer bevisst fremover, og blant annet gjøre noen stunts og kampanjer i sosiale medier som spiller på nettopp Skam, forteller Falk Hansen.

Han mener tenåringsserien kan gjøre merkevaren Beckmann kjent på en ny måte.

– Skinnsekken vil nok aldri selge i titusentalls, men den er med på å bekrefte at vi faktisk er 70 år gamle, og det synes vi er kult.

[caption id="attachment_13375" align="alignleft" width="382"] Da den originale skinnsekken skulle relanseres ble meisen fjernet, slik at sekken ble bedre å ha på ryggen.[/caption]

Gutte- og jentesekker

Høsten er høysesong for salg av skolesekker, og en årlig diskusjon er butikkenes utvalg av skolesekker. Flere produsenter kritiseres for å bygge opp om typiske kjønnsrollemønstre.

– Hvordan tenker dere rundt dette med gutte- og jentesekker?

– Vi bruker ikke begrepene gutte- og jentesekk. For å prøve å nøytralisere sekkene har vi noen produkter hvor man kan vrenge ytterlomma slik at mønsteret forsvinner, for eksempel slik at en blå fotballsekk blir til en blå, nøytral sekk. Men vi ser at barn i småskolealderen er veldig bevisst på hva de vil ha.

– Kunne dere for eksempel ha lagd en rosa sekk med fotball på?

– Vi kunne ha lagd det, men vi ser at de årene vi har prøvd på noe tilsvarende er det begrenset salg.

Den daglige lederen har kun vært i jobben et halvt år. Han kom fra oljeservicebransjen, og gleder seg til å fortsette reisen med Beckmann.

– Jeg liker å jobbe med forbrukerartikler, og det er noe jeg har savnet litt de siste årene. Det er fint å jobbe med noe man kan prate med venner og naboer om, alle har jo et forhold til en skolesekk, sier han.

FAKTA: Beckmann AS

Adresse: Buråsen 32, Kristiansand

På nett: www.beckmann.no

Ansatte: 17

Stiftet: 1946

Daglig leder: Ole Falk Hansen
facebook

Relaterte saker