Sørlandets synlighet nasjonalt var tema da Næringsforeningen arrangerte debatt under Arendalsuka 2018.

-Vi må synliggjøre det vi er gode på

16.08.2018 | Margrethe Saga
Hva er Sørlandet kjent for, og hva burde vi være kjent for? Det var tema da Næringsforeningen i Kristiansandsregionen inviterte til debatt under Arendalsuka 2018.
Panelet bestod av Kristin Øygarden, leder for PR og rådgivning i Fundament, Eivind Ljøstad, sjefredaktør i Fædrelandsvennen, Harald Furre, ordfører i Kristiansand, Åshild Bruun-Gundersen fra Fremskrittspartiet og Vibeke Holm Ruud, HR-rådgiver i Dyreparken.

At mange ikke ønsker å bo på Sørlandet på grunn av holdningene landsdelen er kjent for, var en av utfordringene som ble løftet i debatten.

- Jeg spurte to kvinner om de hadde takket ja til den ultimate drømmejobben dersom den var i Kristiansand. Svaret var nei, fordi de ikke hadde lyst til å bo på Sørlandet og bli møtt med de holdningene de opplever at er om kvinner på Sørlandet, fortalte Eivind Ljøstad.

Parkere karrieren

Vibeke Holm Ruud har selv opplevd å bli sett rart på da hun valgte å flytte til Kristiansand.

- Da jeg slutta i Flytoget for å flytte til Kristiansand kom det reaksjoner. «Åja, dere har tatt et verdivalg nå», gikk igjen. Flere tenkte at nå skulle vi satse på familien og parkere karrieren, fortalte hun.

Debattantene var opptatt av at det må jobbes for å endre disse holdningene.

- Vi må si tydelig ifra. Jeg tror man vil oppleve det annerledes når man er i landsdelen enn om man ser det utenfra, men imaget er der og det må vi jobbe med, sa Harald Furre.

En måte å endre dette på, er å endre hvilke historier mediene forteller om Sørlandet og vise hva vi er stolt av.

- Vi må ta eierskap til det vi er stolt av, og feire de tingene som er der. I Bergen er det sånn at selv om du ikke er fotballinteressert så heier du på Brann, og selv om du ikke går i symfonien så heier du på Bergen filharmoniske orkester, sa Kristin Øygarden.

Historiefortelling

Åshild Bruun-Gundersen mener at politikerne kan ha et ekstra ansvar når det kommer til hvilke historier som gjøres kjent.

- Hvilke historier vi forteller videre, er alles ansvar. Men vi som politikere må ta et ekstra ansvar her, og vi må vise det vi er gode på når vi for eksempel inviterer statsråder hit. Det de ser er det de husker, og at kan vi ikke bare vise frem de utfordringene vi har.

3B Fibreglass som er landets beste eksportfirma, Mechatronics Innovation Lab i Grimstad og satsingen på helse- og velferdsteknologi var historier som ble trukket frem i den forbindelse.

- Vi kan være kjent for sommer, sol og Sabeltann samtidig som vi er kjent for andre ting, påpekte Vibeke Holm Ruud.

Se hele debatten her!
facebook