- Vi må snakke om tiltak
– Det er åpenbart med den situasjonen vi er inne i nå, at kommunen må ta grep. De smittefaglige vurderingene må tas på alvor. Samtidig må vi ikke glemme at når vi nå er et år inne i pandemien, så er det noen bransjer som står på kanten av stupet og som rammes umiddelbart av nye innstramninger, sier Osmundsen.
Han peker på at oppfordringer om hjemmekontor og å generelt holde seg hjemme, samt tøffere tiltak overfor serveringsbransjen og arrangementer, gjør at omsetningen for noen faller eller stopper helt opp.
– Det er ikke kostnadsfritt å stoppe opp eller redusere driften. Du har lønnsplikt overfor ansatte, og i tilfellet med restauranter så snakker vi tap av et kostbart varelager. For mange er det også et dilemma om de skal stenge helt ned eller forsøke å drive frem til tiltakene kanskje dempes. Problemet er at dersom de får litt omsetning så kan de gå i tap, men likevel få liten eller ingen uttelling på de nasjonale støtteordningene, oppsummerer den næringspolitiske lederen.
Han minner om at dette skjer på et kritisk tidspunkt:
– Mange har tært godt på ressursene. I Næringsforeningens ferske undersøkelse sier halvparten av aktørene innenfor hotell- og serveringsbransjen at de trenger tilførsel av kapital.
Osmundsen utfordrer lokalpolitikerne til å prioritere samtalen om støttetiltak. I et høringsdokument sendt 23. februar har Næringsforeningen listet opp flere punkter:
- Fortsette alle tiltak fra 2020 der blant annet gratis gateleie og koronavakter i sentrum var en del av det.
- Presse på nasjonalt for at byer som Kristiansand kan ha søndagsåpne butikker.
- Kommer det nasjonale midler - såkalt “nødventil-midler” til steder med særlige utfordringer – til Kristiansand, må disse uavkortet tilfalle serveringsbransjen slik det gjorde i Stavanger.
- Se hva kommunen kan bruke på tiltak overfor lokalt næringsliv som er rammet.
– Noe handler om støtte her og nå, og noe om å på sikt kunne hente inn det tapte. Søndagsåpne butikker er en slik ting, som vil hjelpe både butikker i hele kommunen samt at flere folk i gatene og i handlesentrene i sommer, vil hjelpe serveringstedene der, sier Osmundsen.
I høringsdokumentet påpeker Næringsforeningen at Kristiansand er i en spesiell situasjon som både regionhovedstad og Norges fremste turistmål, noe man fort glemmer.
– Det gjør at tilbud av butikker og serveringsteder er skalert til mange flere mennesker enn det bor her. Dette tilbudet er attraktivt for oss som bor her, men skal alle virksomhetene være her når turistene kommer til sommeren, må de ha hjelp på veien, avslutter Osmundsen.