- Vi har et enormt potensial, også mot utlandet
– Jeg vil at vi skal få tydelig frem de produktene som er her, og løfte dem opp, slik at de blir kjent i Norge og internasjonalt. Det er mye fokus på sol, sommer og sjøliv, samt Dyreparken og kaptein Sabeltann. De er sterke identitetsbærere og skaper gjenkjennelse for oss utenfor Sørlandet, og mitt ønske er å vise at regionen også er mye mer enn det. Vi må pakke sammen flere ulike produkt og utarbeide spennende konsepter som skaper interesse og reiselyst til vår region.
– Hvor er potensialet størst?
– Jeg synes det ligger i å utvikle flere opplevelsesprodukter, både knyttet til kultur, mat, og ikke minst naturopplevelser. Det er fantastisk å sykle og padle kajakk her, det er ingen andre steder i Norge hvor det er så fine muligheter for det. Vi har et enormt potensial, også mot utlandet, for å utvikle natur- og kulturopplevelser. Vi må utvikle helhetlige produkter der våre autentiske historier kommer frem, og så må vi gjøre disse tilgjengelige.
Jeg vil ikke ha en kontrollkultur. Men jeg er et konkurransemenneske
– Du kommer fra en stilling i Bergen, hvordan har du opplevd Sørlandet utenfra?
– Organisasjonen jeg nå skal lede har et svært godt rykte når det gjelder gjenkjøp og digitalisering. Vi skal behandle gjestene slik at de vil komme igjen og igjen, og man ligger langt fremme med det her. Man er også flinke i hele klynga når det gjelder forskningsprosjekter. Generelt er det slik at reiselivet er en sinke når det gjelder forskning og utvikling. De er dårligst i klassen. Men her nede er de dyktige på det.
– De du blir leder for her i USUS, hva slags sjef vil de få?
– En som er direkte og tydelig. Jeg gir frihet, og vil at folk skal være kreative og ha ansvar for sine områder. Det jeg har likt best selv er når lederen har vært en sparringpartner, en idémaker sammen med meg, og gitt meg lov til å prøve og feile for å utvikle meg. Slik ønsker jeg også å bli oppfattet av mine kolleger. Jeg vil ikke ha en kontrollkultur. Men jeg er et konkurransemenneske, og når vi setter oss et mål, har jeg utrolig lyst til å nå det målet.
– Dette konkurranseinstinktet, har det inkludert et ønske om å bli leder og komme seg til topps?
– Både ja og nei. Jeg har hatt et ønske om å få lov å være med å bestemme. De plassene jeg har vært før, har jeg hatt ideer og tanker jeg har hatt lyst til å gjennomføre og teste ut. Det er stas å få være med å bestemme hva vi skal gjøre her.
– Hva er den største utfordringen med å være leder?
– Kanskje kombinasjonen av at jeg må være tett på, men samtidig holde oversikt og ikke stupe inn i detaljer. Jeg har lett for å bli revet med på ting, jeg blir veldig fort engasjert og jeg lar meg begeistre. Samtidig må jeg ha et sunt og objektivt blikk på hvordan vi skal bruke ressursene våre og nå målsetningene. En god balanse mellom det å være involvert og nær sine ansatte, samtidig som jeg evner å holde overblikk på oppgavene i organisasjonen, blir viktig for meg.
– Har du oppdaget at sørlendinger er litt annerledes enn bergensere?
– Nei, egentlig ikke. Jeg vil bare gi kreditt til sørlendingene, det er så utrolig mange blide og positive folk. Slik har det vært helt siden jeg ble ansatt i februar. Det virker som folk er veldig inkluderende, åpne og høflige på Sørlandet. Stemmer det?
[caption id="attachment_12868" align="alignleft" width="287"] Synnøve Aabrekk fra Nordfjordeid startet i sin nye jobb 4. juni. Her leser hun seg opp på sørlandske uttrykk. [/caption]
Fakta om Synnøve Aabrekk
Stilling: Nyansatt daglig leder i USUS, næringsklynge for reiseliv, opplevelser og kultur (tidligere Visit Sørlandet)
Bor: Grim, Kristiansand
Familie: To barn
Leser: Mye faglitteratur, og er glad i krim med finurlige tankekomplott
Hører: På det aller meste, bortsett fra enkelte typer jazz. Utrolig glad i musikk
Gir meg energi: Det å reflektere, diskutere og ha idédugnad med flinke folk