- Svært kritisk for kultur, reiseliv og serveringsbransjen
En fersk felles undersøkelse blant medlemmene innen reiseliv, kultur og serveringsbransjen hos Næringsforeningen, Kvadraturforeningen og Visit Sørlandet viser at:
- samtlige bedrifter melder om dramatisk omfang av kanselleringer og avbestillinger
- 3 av 4 oppgir at de har fått kansellering på 50 % eller mer av bestilinger, og det forventes flere avbestillinger
- Så mange som 23 % av bedriftene oppgir at tilnærmet alt av bestillinger er blitt kansellert
Over 50 bedrifter har svart på undersøkelsen som gikk ut onsdag ettermiddag denne uken. Hvem som avbestiller fordeles seg noe ulikt, men oppsummert står det offentlige og private næringsliv for majoriteten av avbestillingene. Det er foreløpig færre avbestillinger fra privatmarkedet.
- De nye restriksjonene gir umiddelbare negative konsekvenser i form av tap av inntekter for disse bransjene, sier Roar Osmundsen i Næringsforeningen.
- Bedriftene har forpliktelser på avtaler som løper tross avbestillinger. Varer er kjøpt inn og vaktlister er lagt i henhold til de bestillingene som er kommet inn. Når det offentlig og næringslivet avbestiller arrangement på så kort varsel som vi nå ser, så rammer dette ekstremt tøft i en bransje som allerede har vært gjennom en svært turbulent og krevende tid siden mars 2020, understreker han videre.
For mange arbeidsgivere i denne bransjen er omsetningen i desember avgjørende for driften i januar og februar. Store tap i omsetning stiller arbeidsgiver i en utfordrende situasjon når lønn skal utbetales i januar. I tillegg til dette frykter bransjen at man står i fare for å miste kritisk kompetanse i bedriftene i en ny runde med permitteringer og stor usikkerhet. For mange er dette fjerde gang med restriksjoner, permitteringer og nedstengning i år.
- Synnøve Aabrekk i Visit Sørlandet er tydelig på at dette er svært alvorlig for Kristiansand og Sørlandet som reiselivsdestinasjon.
- Reiseliv og turisme er en svært viktig næring i regionen vår. At vi beholder dyktige og dedikerte fagfolk i alle ledd er helt avgjørende, sier Aabrekk.
Sammen med Heidi Sørvig i Kvadraturforeningen og Tomas Holy i NHO Reiseliv Sør er hun opptatt av å sikre at bransjen skal klare seg over denne kneika.
- Her håper vi at øvrig næringsliv i regionen er sitt ansvar bevisst og forsøker å være med å bidra til de bransjene og ansatte som nå rammes absolutt hardes av restriksjonene, sier Heidi Sørvig.
Sammen oppfordrer de nå bedrifter til å vurdere ulike alternativer enn «bare avbestill»:
- Kan julebordet gjennomføres i flere runder og med mindre grupper?
- Hoteller og restauranter har allerede bestilt inn varer i henhold til bestillingene som er kommet. Dersom man må avlyse, kan man betale for maten og sørge for at den blir gitt til en ideell organisasjon som kan gi den videre til noen som trenger det? Dette ser man eksempler på at firma i Oslo har valgt som løsning for å støtte næringslivet i en tøff tid. Et annet alternativ er å se på muligheter for at bestilt mat sendes hjem på hjemmekontoret til de ansatte.
- Kan man heller gi gavekort på stedet man skulle hatt julebord til avdelingene eller ansatte med familier, slik at de kan gå ut å spise i mindre grupper?
- Dersom du har bestilt artist/kulturelt innslag: gjør avtale om betaling nå, og utsett leveranse til senere. På den måten er du også med å hjelper kulturbransjen gjennom i en svært krevende situasjon.