SPENN
Tulla Wahlstedt mener hun knapt har vært en bedre leder enn hun er nå, 67 år gammel. I juli trer hun av som daglig leder i Aptum.

- Orker nesten ikke tenke på at jeg ikke skal på jobb

14.06.2017 | Tekst: Jan Frantzen Foto: Erling Slyngstad-Hægeland
Tulla Wahlstedt har vært i det som nå er Aptum reklamebyrå siden 1978. Hun synes hun har vært en bedre leder etter hun ble 60. Men i sommer takker hun for seg.
Det åpenbare spørsmålet etter nesten 40 år på samme sted: Hva har vært så givende med denne jobben?

- Det er fantastisk gøy å jobbe med så mange forskjellige kunder, så mange forskjellige oppdrag, og hele tiden føle at man lærer noe nytt både om mennesker og forskjellige typer produkter. Og så har det vært veldig gøy å jobbe med kreative folk. For selv er jeg mer en tilrettelegger.

Mange opplever reklamebransjen som en kjølig bransje, hva tenker du om det?

- Jeg opplever den ikke som kjølig. Jeg opplever at vi hjelper kunder med å få ut deres produkter. Drivkraften min er det med levering. Jeg er veldig opptatt av å holde det man lover, levere ordentlig ting til riktig tid og riktig pris. Og jeg bryr meg om mennesker, så det å få til ting sammen med andre er givende. Man får en problemstilling man skal løse, og sammen med de andre kreative folkene så leverer man noe som ingen kunne tenkt på i utgangspunktet. Den transformasjonen, fra en problemstilling til en eller annen form for kreativ løsning, den synes jeg er fantastisk.
Jeg tror på forskjellighet. Hvis alle hadde vært like prektige som meg, så hadde det skjedd veldig lite

Hvordan er bransjen annerledes nå, enn da du kom hit i 1978?

- Jeg kom fra Kvinnefronten og tenkte at reklame var kvinneundertrykkende og nesten skittent, med svarte penger og sånne ting. Men fordommene mine forsvant veldig fort. Det var ikke sånn hos oss. Bransjen var nok noe uglesett da, den har en annen status i dag. Det er litt kulere nå.

Det var tre i firmaet den gangen. Nå er det 23. Hva har du gjort riktig?

- De menneskelige tingene. Jeg tror jeg er god på å bry meg om folk, og se folk. Og så har jeg vært god til å ikke gi meg, god til å sørge for levering, god til å ansette dyktige folk - og få riktige folk til å bli. Og så tror jeg at jeg har forståelse for at folk ikke trenger å være akkurat som meg selv. Jeg tror på forskjellighet. Hvis alle hadde vært like prektige som meg, så hadde det skjedd veldig lite.

Hva har du ikke vært så god på?

- Jeg tror det er viktig for en god leder å være strategisk dyktig. Tenke langsiktig. Det er nok ikke en egenskap noen vil si at jeg har. Men jeg tror jeg har klart å balansere det likevel, fordi jeg har fått et godt styre etter hvert.

Hva gjør du for å være en tydelig leder?

- Jeg melder tilbake, og jeg melder ikke veldig forsiktig. Jeg har temperament. Jeg tror ikke jeg øser meg så veldig opp hele tiden, men jeg er ikke redd for å si fra. Og de fleste som kjenner meg vet at jeg gjør det i beste mening, tror jeg. Jeg vokste opp i et hjem med høy temperatur, og jeg er en gift med en svenske som også har et godt temperament, så jeg har fått bryne meg litt, både i barndomshjemmet mitt og med han jeg tidlig valgte å leve livet mitt med. Det har kanskje gjort meg robust. Og jeg tror på å rense lufta, si det man mener og ikke pakke ting inn.
I dag er ikke den autoritære lederen, som kanskje var mer populær før, så moderne og beundret lenger. Det tror jeg er en fordel.

Er du tøff?

- Ja, egentlig. Jeg er grei, men jeg er ikke redd for å være dristig, verken når det gjelder løsninger eller når ting ikke funker. Jeg har ikke alltid vært sånn, det er kanskje lettere å være god på det når man har holdt på en stund. Jeg tror generelt at jeg har vært en bedre leder etter jeg fylte 60. Jeg slår gjerne et slag for at folk ikke skal melde seg ut av arbeidslivet når de passerer 60.

Hvordan har det endret seg å være kvinnelig leder siden du tok over i ’95?

- Jeg opplever at det er blitt mye bedre. Kanskje fordi bedriften har blitt større og vi har vist at vi får det til. Jeg har aldri fått noe bevis på at noen har valgt oss bort fordi vi hadde kvinnelig leder, men jeg tror nok det var kulere for mange å leke med gutter. Det var vanskelig å komme inn i den gode sirkelen. I dag er ikke den autoritære lederen, som kanskje var mer populær før, så moderne og beundret lenger. Det tror jeg er en fordel. Jeg er stolt over tiden jeg hadde i Kvinnefronten, for jeg tror at mye av arbeidet vi gjorde der var med på å legge grunnlaget for likestilling i en bred målestokk.

Hva tenker du om bransjen i Kristiansand i dag?

- Vi er faktisk en flink bransje i byen nå, mye flinkere enn tidligere. Før var det sånn at kunder måtte til Oslo for å få gjort jobber. Oppfatningen om at man er mye mer kreativ i Oslo sitter ikke i næringslivet på samme måte som før. Men bransjen er også mye mer krevende nå, det skjer store endringer hele tiden. Det krever at man stadig følger med og utvikler seg, og er riktig bemannet.

Du slutter i juli. Hva skal du gjøre da?

- Aner ikke. Jeg finner sikkert på noe, for jeg har mange interesser, som kunst og kultur. Men jeg har trukket ned den gardinen og tenkt at dette må jeg forholde meg til senere. For jeg orker nesten ikke tenke på at jeg ikke skal på jobb. Jeg kjenner meg utrolig heldig og takknemlig. Og nå kan jeg sikkert begynne å grine, for det er helt sant: Det har vært fantastisk.

[caption id="attachment_9783" align="alignleft" width="356"] Foto: Erling Slyngstad-Hægeland[/caption]

FAKTA:

Tulla Wahlstedt, daglig leder og eier i Aptum reklamebyrå.

Alder: 67 i løpet av juni.

Familie: Gift med Anders siden 1972, to barn og fire barnebarn

Bor: Flytter til generasjonsbolig i Kongens gate - huset som Aptum var i frem til i fjor sommer.

Hva leser jeg: Mye skjønnlitteratur - og alltid på senga. Har en stabel av ulike bøker på nattbordet.

Siste bok: Å leve med Shakespeare (Inger Merete Hobbelstad) anbefales.

Torgny Lindgren er en av mine favorittforfattere.

Hva hører jeg på: Mest klassisk. Jeg forsøker alltid å få med meg Kristiansand Symfoniorkesters konserter i Kilden.

Hva gir meg energi: Kollegaer, kunder, famile og venner. Gode mennesker.

Bakgrunn: Har vært i Aptum (tidligere Jan Andersen reklamebyrå) siden 1978, først som sekretær, deretter kontorsjef og daglig leder. Eier fra 1995. Tidligere sekretær i Kvinnefronten i Bergen.
facebook