- Ny vei er viktig for næringslivet
- Strekningen Kristiansand Vest til Døle bru er et prosjekt på fire millarder. Minst hver tredje krone i prosjektsummene blir igjen i regionene hvor vi realiserer prosjektene, sa han ifølge Søgne og Songdalen budstikke.
Når veibyggingen starter, er det flere tjenester som hentes i nærområdet.
- Det lokale næringslivet må være parat, være på tilbudssiden. Folk skal ha mat, overnatting, avfallshåndtering, legekontor, kurs og konferanser for å nevne noe. Mye kommer i kjølvannet av dette. Her må næringslivet være frampå og kjenne besøkstiden.
Viktig for banken
Søgne og Greipstad Sparebank fungerte som vertskap for møtet.
- Vi vil gjerne identifisere oss med denne tematikken. Det å få en ny veiforbindelse vestover, og ut av Kristiansand, er ekstremt viktig for Søgne og Songdalen, sier administrerende banksjef Vidar Skaaland.
Han ser flere fordeler med en ny vei mellom Kristiansand og Mandal.
- Vi har våre kunder her, som nå må stå i kø både til jobb og til byen. I tillegg har vi næringsdrivende som må kjøre på denne veien hele tiden. Hyttemarkedet vil også kunne få et løft når det blir kortere reisevei til Stavanger, sier han og fortsetter:
- Som bank tenker vi at dette er supert for vårt distrikt, det blir enklere å drive næringsvirksomhet og bedre å bo her. I tillegg var det oppløftende å høre om betydningen av et lokalmiljø også i byggefasen. De bruker de stedene de jobber.
Veibygging i høyt tempo
Roar Osmundsen, næringspolitisk leder i Næringsforeningen, var godt fornøyd med møtet. Han trekker frem at veibygging i dag går i et meget høyt tempo.
- I tillegg til å informere om denne spesifikke veistrekningen, var hensikten med møtet å spre forståelse for hvordan Nye Veier jobber. Veibygging går i rekordfart med Nye Veier, og det er helt nye regler som gjelder. For å bygge en vei skal dette vurderes som samfunnsøkonomisk nyttig, forklarer han.
I høst skal Nye Veier blant annet på nytt se på Ytre Ringvei.
- Til nå har den samfunnsøkonomiske verdien av dette prosjektet vært vurdert for lav til at byggingen kan starte. Nå skal de se om de har glemt noe i denne vurderingen. Her fikk vi en del innspill fra næringslivet, og det er bra, sier Osmundsen og legger til:
- Enkelte tror at det enten er Gartnerløkka eller Ytre Ringvei. Men det er det ikke, det er både og, og det er viktig å få avklart.