Øyvind Grepperud, direktør for business consulting i Sopra Steria.

- Norge kalles for «digitale sinker»

31.10.2016 | Ingrid Michalsen
- Å digitalisere en virksomhet betyr å gjennomgå en transformasjon mot en ny modell med et «digitalt hjerte», sier Øyvind Grepperud, direktør for business consulting i Sopra Steria.
artikkelen fortsetter under annonsen
Fagopplæring Syd
Grepperud kommer på Lederløftet 10.november på Klubben, hvor han skal holde foredrag om digitalisering.

- Å gjennomføre en digital transformasjon for en virksomhet er i praksis å lage en kunde- og medarbeiderrettet digital versjon av seg selv: Megselv 2.0, forklarer Grepperud, direktør for business consulting i Sopra Steria, som er et av de ti største IT-konsulentselskapene i Europa.

- Digitalisering er en samfunnstrend, det som tidligere var «omgjøring av informasjon til data» er blitt til teknologiske virkemidler som utfordrer oss og endrer det meste av etablerte strukturer innenfor både politikk, forvaltning og forretning, forklarer Grepperud videre.

Er det noen bransjer som ennå ikke har tatt innover seg den digitale transformasjonen?

- De mer informasjonssensitive bransjene som media, telekom, bank og forsikring merket trenden først, og er derfor også langt fremme. Naturlig nok et godt stykke foran eksempelvis bygg og anlegg. I tillegg har vi i Norge noen statlige lokomotiver, som NAV og Skattedirektoratet, som har vært offensive. Men viktigst for de fleste av oss i små og mellomstore virksomheter, er at de individuelle forskjellene er svært store, påpeker Grepperud.

- Mange undersøkelser denne høsten viser at Norge ikke har kommet svært langt på den digitale reisen og vi blir i undersøkelser eksempelvis kalt «digitale sinker». At vi har råd til mange «gadgets» gjør at noen kanskje tror at vi er modne, uten at vi nødvendigvis er det. Eksempelvis er et nettbrett på alle måter en dårlig sovepute, understreker Grepperud.
facebook

Relaterte saker