- Næringslivet trenger forutsigbarhet
De ulike kandidatene fikk presentere sin næringspolitikk da listetoppene i de største partiene møttes til debatt hos Næringsforeningen torsdag.
- Det viktigste er at næringslivet har forutsigbare rammevilkår, at ikke ting endres fra år til år eller periode til periode. Et godt samarbeid er avgjørende for et godt næringsliv, sa Mette Gundersen (Ap).
Noen bransjer krever omstilling
Svs Mali Steiro Tronsmoen trakk frem myk infrastruktur som viktig for partiet.
- Vi må sørge for at vi utdanner kompetent arbeidskraft. Hva er behovet for lærlinger, og hvilke linjer har vi behov for? Vi kan imidlertid ikke bare lytte til næringslivet og gjøre som de vil, vi må stille krav til dem, sa hun, og trakk frem olje- og offshore som en bransje hun mener må omstille seg.
Her fikk hun støtte av Mira Svartnes Thorsen fra Miljøpartiet de grønne.
- Vi hater ikke oljebransjen, men vi ser at den må omstille seg.
Dagens ordfører, Høyres Harald Furre, skilte mellom smal og bred næringspolitikk.
- God skole og barnehage, og det å skape en attraktiv by som tiltrekker seg flinke folk som blir værende her er viktig, bred næringspolitikk. Videre har vi den smalere delen, for eksempel har vi opprettet Business Region Kristiansand og Møtebyen for å tiltrekke oss arrangementer, samt at vi har gjort Næringsforeningen og NHO til tette samarbeidspartnere i utviklingen av kommunen.
Frp ønsket mindre byråkrati og kortere behandlingstid, mens Venstres Ivar Bergundhaugen pekte på viktigheten av å heie på gründere og små bedrifter.
- Vi heier på de som skaper arbeidsplasser for seg selv og andre. Egentlig handler næringsvennlig politikk om å forstå at vi får mye tilbake for å tilrettelegge for næringsliv, sa han.
Veiutbygging og byvekstavtale
Når det gjelder Gartnerløkka, vil verken Høyre, Arbeiderpartiet eller Krf ha omkamp om dette prosjektet.
- Gartnerløkka vil løse de store trafikkproblemene som har vært i Kristiansand i mange år. I tillegg er det et bytransformasjonsprosjekt, og vi ønsker en bedre og mer innovativ by, sa Mette Gundersen (Ap).
- Vi risikerer å stå i kø i 10 til 15 år dersom vi slipper Gartnerløkka nå, mente Harald Furre (H).
De andre partiene kritiserte flere sider ved prosjektet, og mener det fører til mer privatbilisme.
- Vi vil bruke de store pengene på kollektivtrafikk, ikke på vei. Vi har blant annet kritisert byvekstavtalen for at man først skal bruke pengene på vei. Bompenger kan være bra hvis folk kan velge å reise kollektivt. Når folk ikke har et reelt valg er det et problem når bompengeutgiftene blir for store, sa Mali Steiro Tronsmoen (Sv) i debatten.