– Mange er bekymret når de går på jobb
– Alt er uvisst, og det går inn på meg. Mange er berørt, og det er vondt å se den ene etter den andre levere inn ID-kortet sitt. Men jeg tror det går bra til slutt. Vi skal fortsatt drive en god lufthavn etter at dette er over.
– Hva har vært viktig for deg som leder i denne situasjonen?
– Jeg har vært med på mange omstillings- og endringsprosesser, men dette er en situasjon jeg aldri har opplevd før. Fra dag én og frem til nå har det vært helt uvirkelig, og veldig krevende. Mange er bekymret når de går på jobb. De er engstelige for hva som kan komme inn av smitte fra utlandet, og for å stå ved gaten når reisende skal ut og inn. De er redde for viruset, og kanskje smitte noen de er glad i.
– Hvordan har du håndtert dette?
– Med samtaler, informasjon, å ta folk på alvor og møte dem i redselen. Vi har byttet litt rundt på oppgaver, og de som ikke trenger møte folk skal heller ikke gjøre det. Det har vært viktig for meg å gå rundt og møte ansatte og prate med dem. Mange har mistet jobben sin på lufthavna, og det er tøft. Det er en leders oppgave å være realistisk, men også motivere og hjelpe folk videre. Hvis noen får jobb et annet sted er det min jobb å være positiv til det, og støtte valgene de tar.
– Du har valgt å være hands-on på flyplassen i denne perioden, hvorfor?
– Fordi jeg vil være der det skjer og få oversikt for å ta gode beslutninger. Og fordi jeg ikke kan forvente mer av andre enn jeg forventer av meg selv. Jeg kan ikke be de ansatte møte de reisende hvis jeg ikke gjør det selv også. Derfor har jeg vært ute og informert i flyene, og gjort nødvendige praktiske oppgaver i terminalen. Jeg tror det er bedre å være ute blant de andre, enn å sitte alene på et hjemmekontor.
– Hvis du skulle evaluere din egen jobb det siste året, er det noe du burde gjort annerledes?
– Vi kunne vært enda bedre forberedt på de tingene vi trengte i en sånn situasjon, som håndsprit, plexiglass, skilting og munnbind. Det ble litt heseblesende i starten, og jeg angrer på at jeg ikke tenkte worst case tidligere. Men vi tok oss fort inn igjen.
– Avinor taper mye penger under pandemien, hva betyr det for Kjevik?
– Vi har jobbet mye med å omstille lufthavna fra daglig drift til unntakstilstand. Vi mistet alle inntektskildene i løpet av våren, og det er en virkelighet vi aldri hadde drømt om. Da må vi spare penger, jobbe på en smartere måte og være mer effektive. Vi reduserer tjenestekjøp og gjør mer selv.
– Hvordan vil covid-19 påvirke lufthavna fremover?
– Det kommer til å ta en stund før trafikken er tilbake på det nivået den var. Konsekvensen kan være at tilbudet blir annerledes. At det vil gå noen færre fly til de ulike destinasjonene. På lang sikt er jeg veldig optimist. Luftfartsbransjen vil komme med miljøvennlige tilbud som gjør at fly vil være den beste måten å reise på. På Kjevik har vi under pandemien byttet hele bagasjeanlegget, forlenget sikkerhetsslusen, gjort endringer i serveringskonseptet og fått nye sitteområder. Vi har brukt tiden godt, og gleder oss til folk kommer tilbake.
FAKTA: Arne Johan Johnsen (53)
Stilling: Lufthavnsjef ved Kristiansand Lufthavn
Bakgrunn: Utdannet sosiolog. Ledererfaring som organisasjonssjef i Braathens, personalsjef i Hennig-Olsen is og administrerende direktør i attføringsbedriften Avigo
Bor: Kristiansand
Familie: To barn
Leser: Faglitteratur og krim
Hører på: Smooth jazz, som Al Jarreau
Gir meg energi: Gå på fotballtrening med sønnen min og være på sjøen ved hytta