Medlemsnytt
Artificial Intelligens Partner ønsker å gjøre kunstig intelligens tilgjengelig for alle. Her kommunikasjonsdirektør Sebastian Aabel og administrerende direktør Carl Fredrik Engedal.

- Kunstig intelligens er ikke bare for forskere

07.06.2019 | Margrethe Saga - medlemsnytt
Ved hjelp av en nettside ønsker gründerne bak Artificial Intelligence Partner å gjøre kunstig intelligens tilgjengelig for allmennheten.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
- Generelt ser vi at veldig mange tror AI, eller kunstig intelligens, er noe som kommer de neste årene. Sannheten er at dette allerede finnes i veldig stor grad, og er i utbredt bruk blant de største konsernene i verden, forteller Sebastian Aabel, kommunikasjonsdirektør i Artificial Intelligence Partner.

AI for alle

De ønsker å gjøre kunstig intelligens tilgjengelig for flere.

- Vi tilbyr både en ryddig kartlegging av kunstig intelligens og en mulighet for bedrifter til å lære mer gjennom konsultasjoner. Vi kategoriserer AI-baserte tjenester, produkter og programvare etter bruksområde både privat og i næringslivet. Dette gjør det mye lettere for våre brukere å navigere seg frem til riktig program på egenhånd, sier Aabel.

Hvorfor ønsker dere å gjøre kunstig intelligens mer hverdagslig?

- Med tanke på det potensialet vi ser i bruken av kunstig intelligens synes vi det er merkelig og frustrerende at ikke flere vet om det og bruker det. Vi ønsker å formidle at kunstig intelligens ikke bare er for forskere og store bedrifter. Derfor vil vi understreke at selv om teknologien bak noe er avansert, betyr det ikke at brukeren må ha høy kompetanse innen emnet for å ta det i bruk. Det finnes fordeler ved å bruke kunstig intelligens som vi tror kan bidra til å forbedre privat- og arbeidslivet til de fleste, mener Aabel.

Effektivisering

Ved hjelp av kunstig intelligens kan bedrifter gjøre oppgaver selv, som de tidligere har outsourcet. På denne måten kan bedriften spare penger.

- Gjennom konsultasjoner har vi hjulpet en bedrift å skape sin egen reklame, istedenfor å outsource grunnet manglende kunnskap rundt temaet. Dette har vi gjort ved å bruke AI generert musikk samt et AI basert videoredigeringsprogram som lager korte reklamefilmer primært brukt i sosiale medier. Det å kunne lage sin egen reklame på en enkel måte uten å måtte outsource vil være svært kost-og - tidseffektivt.

Aabel mener Skandinavia er relativt langt fremme på bruk av kunstig intelligens, men tror ikke folk flest trenger å frykte for jobben sin.

- Vi hører stadig om hysteriet rundt frykten for at AI skal ta over alle jobber, noe vi synes er litt rart men samtidig fullt forståelig da media spiller en stor rolle til dette hysteriet. Vi vil understreke at selv om noen jobber vil bli fullt ut erstattet så vil de fleste jobber bli positivt påvirket og effektivisert av AI i stor eller liten grad.
facebook