Medlemsnytt
Christina Omland fra Sandens og Stine Therese Marthinsen fra Clarion Hotel Ernst er veldig glad for samarbeidet med Blåkors.

- Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt

28.01.2019 | May Baagøe Brougthon - medlemsnytt
Clarion Hotel Ernst og kjøpesenteret Sandens gjennomførte i desember "Ensomt juletre" sammen, med stor suksess.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Bakgrunnen for samarbeidet er et møte mellom Stine Therese Marthinsen, salgssjef ved Clarion Hotel Ernst, og Christina Omland, daglig leder ved Sandens kjøpesenter, på Næringsforeningens speed-dating for bedrifter i september 2018. De forteller at det var umiddelbar kjemi.

- For oss er det veldig viktig med slike arenaer, og når man sender riktig person til denne type aktiviteter blir det svært relevant. Det blir en prioritert arena, fordi det er konkret og målrettet, sier Marthinsen.

Hun understreker at det er viktig å gjøre research i forkant, og å tenke muligheter fremfor begrensninger. Hvis man har riktig tilnærming så får man utrolig mye ut av det, og det er med på å bygge langsiktige relasjoner, mener hun.

Samarbeid på tvers

Det første samarbeidsprosjektet dreide seg om «Ensomt juletre», et prosjekt Nordic Choice har hatt siden 2012 hvor de oppfordrer folk til å gi en julegave til personer som er i en vanskelig situasjon.

Omland hadde hørt om denne ordningen og ønsket en løsning med "Ensomt juletre" på kjøpesenteret. Marthinsen var ikke vond å be.

- Til tross for at vi i utgangspunktet er konkurrerende kjeder, fant vi en fin plattform hvor vi kunne samarbeide, sier Omland.

Hun forteller videre at alle ledd både hos Olav Thon-gruppen og Choicekjeden ser viktigheten av samarbeidet, og at de er tjent på å spille på hverandre.

Økende samfunnsansvar

Jula er en vanskelig tid for mange, og både Omland og Marthinsen mener at julehandelen kan være kynisk.

- Alle har det ikke like bra, og vi mener at denne type aktivitet kan være med å dempe egoismen og gjøre at man blir mer inkluderende. Den som mottar gaven bryr seg jo ikke om hvor gaven kommer fra. Derfor var dette en fin måte å ta et samfunnsansvar sammen, sier Marthinsen.

De mener begge at noe er i endring og at flere, både privat og i næringslivet, er med på å ta samfunnsansvar.

- Det blir en tradisjon for familier å gi gaver når de er ute og handler, og mange av bedriftene i kjøpesenteret donerer også gaver, forteller Omland.

I tillegg til pop-up juletre ble det også arrangert en konsert med Alejandro Fuentes på Sandens, som ble en stor suksess hvor flere aktører bidro for å få gjennomført konserten.

Tett samarbeid med Blåkors

Hotelldirektør Kenneth Røynås hos Clarion Hotel Ernst har i mange år hatt et tett samarbeid med Blåkors på andre områder, og det ble derfor ble det naturlig donere gavene til Barnas stasjon og til juleferie på Hovden.

- Blåkors er en fantastisk organisasjon som setter mennesket i sentrum. Døra er alltid er åpen, det er lav terskel for å komme inn og det er ubetinget hvem de tar inn under vingene, understreker Marthinsen.

I løpet av hele desember ble det til sammen samlet inn 1571 gaver.

Nå ønsker Marthinsen og Omland å finne flere arenaer hvor de kan samarbeide på tvers av kjeder.

- Det vil vi definitivt!

Om "Ensomt juletre":

Juleaksjonen “Ensomt juletre søker gaver” ble gjennomført for første gang i 2012, og Nordic Choice Hotels har siden da samlet inn over 300.000 gaver som har bidratt til å gi vanskeligstilte barn og unge en god jul.

- Dette er sjette året på rad hvor vi samler inn julegaver på Clarion Hotel Ernst. I jula er vi opptatt av tradisjoner og det ensomme juletreet har blitt en like viktig del av jula på Ernst som pepperkaker og gløgg. I fjor kom det inn 63.000 gaver. Vi håper selvsagt å slå den rekorden i år. Det koster så lite, men vil bety mye, sier Kenneth Røynås, hotelldirektør for Ernst.
facebook

Relaterte saker