Medlemsnytt
Prosjektleder for konferansen Innovasjon Lengst Sør 2020, Tom A. Lund.

- Hva er våre næringspolitiske visjoner?

28.02.2020 | Ingrid Michalsen
Hvordan skal Sørlandet klare å vinne kampen om talentene og morgendagens arbeidstakere og arbeidsskapere? Og hva er landsdelens næringspolitiske visjoner? Disse spørsmålene, og flere, reises under konferansen Innovasjon lengst Sør i Mandal 10. mars.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
- Om to år er den nye veien mellom Kristiansand og Mandal klar og reisetiden blir under 20 minutter. Hvordan det påvirker bosettings- og arbeidsmønsteret, gjenstår å se, men dette vil utvilsomt åpne nye muligheter for bedrifter både i nye Kristiansand og i nye Lindesnes kommune. Vi ser også at for eksempel Universitetet i Agder både tenker regionalt og har spennende nysatsinger innenfor innovasjon og entreprenørskap, sier prosjektleder Tom Lund fra Moment Holding AS.

Konferansen Innovasjon Lengst Sør 2020 har samlet et bredt utvalg av foredragsholdere som sparker i gang debatten om regionens næringspolitiske ambisjoner for fremtiden, og byr på et variert program med tre hovedtema: Hvilken posisjon kan nye Lindesnes kommune ta? Hvordan er veien fra det offentlige virkemiddelapparatet til venture capital? Og hvordan kan det etablerte næringslivet fornye seg i samarbeid med vekstselskapene?

- Manglende tilgang på kapital har tradisjonelt vært en utfordring både for oppstartsbedrifter og etablert næringsliv på Sørlandet. Her er det også nødvendig med store endringer ifølge Lund.

- Vi må tenke nytt omkring samarbeid mellom tidligfase-investorer, banker, næringsfond og større venture kapital-miljøer. Hvordan etablerer vi gode strukturer som både åpner opp for større investeringer utenfra regionen, og som i tillegg gjør det mer attraktivt for våre regionale investorer å gå inn i nye virksomheter?

Lund lover en “sneak peak” på spennende sørlandske gründer-, innovasjons- og vekstbedrifter, i tillegg til representanter for virkemiddelapparatet som Innovasjon Norge. Tidligere global merkevare-ansvarlig for SAS, Didrik A. Fjeldstad, kommer også for å snakke om hvordan man bygger en sterk regional merkevare og hvordan dette kan ha ringvirkninger for næringslivet.
facebook