- Hos oss blir folk sett. Vårt fokus er å få frem det beste i hver enkelt
- Ble kjent med min tidligere partner, Røhmen, gjennom et annet portfirma og i 2000 fant vi ut at vi skulle gå sammen og starte Agderport. Navnet Agderport ble i hovedsak valgt for god oppføring i telefonkatalogen – men det er kanskje enda mere riktig nå, etter kommunesammenslåingen og hele Agder er vårt område.
- Var det en brå start?
- Det kan du godt si. I starten var det jo bare meg og Røhmen, og vi jobbet som vanlig på dagtid, møtte opp klokka 07, jobbet gjennom dagen og dro hjem for å spise middag med familien. Fakturering og annet kontorarbeid ble utført på kvelder og netter. Jeg tror nok at den seneste natten jeg har hatt har vært til 3.30 eller 4.00. Og vi skulle jo opp igjen på jobb klokka 7. Sånn holdt vi på i de to første årene. Etter det besluttet vi oss for å utvide og fikk inn en selger/daglig leder.
- Hvordan har vært utviklingen vært?
- Utviklingen har vært bra. Vi ville egentlig være en liten og usynlig bedrift for vi ønsket ikke å 'krige' med konkurrenter. Men, det ryktes jo fort at vi hadde startet opp, port-miljøet er ikke akkurat særlig stort. Og nå har vi holdt på i 20 år i sameksistens med konkurrenter, så noe riktig må vi ha gjort.
- Hvordan har dere klart å oppbygge et varemerke som har en appell til folk?
- Det har nok vært at vi hele tiden etterstreber vårt motto «service vår styrke» og at vi alltid vil serve kundene veldig godt. Uansett om det har vært en privatkunde eller en stor bedriftskunde, er vår første prioritet alltid service. Utover det er det jo den klassiske at vi sikrer kvalitet. Vi importerer Lindab, som er den mest miljøvennlige porten på markedet. De produseres i Danmark, og alle våre produkter er «kortreist». Vi er ikke alltid rimeligste alternativ, men for mange av våre kunder betyr tryggheten i god kvalitet på produktene og best service i etterkant mye, så hos oss er det totalpakken som er største årsak til suksessen.
- Hvordan skal dere feire 20-års jubileet?
- Vi har pleid å ha noen turer med Agderport. Vi har vært noen ganger i USA, København og rundt forbi. Planen var at vi skulle ha en tur til USA alle sammen med følge, nå i september. Reiseselskapet er fortsatt optimistisk til at vi får dette til, men selv er jeg litt usikker. Kanskje vi må utsette jubileumsturen til neste år. Vi har kansellert julebordet i fjor og i år for å få til turen. Det blir litt kjedelig bare med et julebord.
- Hva tror du er kilden til Agderports suksess?
- Alle har sin rette plass i bedriften og er med og bidrar. Vi ser folkene og har fokus på de gode egenskapene og kvalitetene til de ansatte, noe som gjør det enkelt å plassere dem og få det beste frem i hver enkelt. Vi har utrolig lite gjennomtrekk i Agderport og det gjenspeiles også i hvordan det går. Det betyr at alle har en fortjeneste i den suksessen vi har.
- Vi lever for god, gammeldags service. Vi kommer raskt, har rask levering, og god kundedialog, kunden kan føle seg trygge ved valg av Agderport som leverandør. Vi har stort varelager med slitedeler og kan reparere de fleste portmerker, kjapt. Hører ganske ofte, egentlig, at andre aktører ikke svarer på telefon eller epost, og det er noe vi bestreber oss på å sikre, altså service i alle ledd.
- Hva har vært noen av deres milepæler?
- Det er egentlig to store milepæler sånn som jeg ser det. Den første er at vi digitaliserte alt i AgderPort i 2013. Da jobber alle på samme plattform og det er en ting som har skapt en roligere atmosfære, vi har bedre kontroll og god dokumentasjon. Vi er en servicebedrift, og derfor er det viktig at alle har kjennskap til våre kunder, historikk, tilbud og så videre. Dette ble satt i system når vi fikk et digitalt system hvor vi holder styr på dette.
Den andre store milepælen var da jeg overtok som eneeier av Agderport i 2016. Jeg er stolt av det vi har skapt sammen, men det var ganske naturlig da Røhmen ble pensjonert i 2019. Alt uten dramatikk og med en god dialog, egentlig en glanshistorie som jeg er stolt av.