Illustrasjon: Statens vegvesen.

- Gartnerløkka må prioriteres

22.04.2018 | Roar V. Osmundsen
Det var budskapet styreleder Jan Willy Føreland gav da Næringsforeningen i Kristiansandsregionen (NiKR) traff Sørlandsbenken på Stortinget onsdag.
artikkelen fortsetter under annonsen
Kunstsilo
Det har vært debatt om når veivesenet bør ha oppstart av nye Gartnerløkka. Et forslag har vært at denne bør vente til Ytre Ringvei er klar, på grunn av de trafikale utfordringene utbyggingen gir. I møte gav Føreland klar melding om at næringslivet i regionen hele tiden har prioritert dette prosjektet og at det fortsatt gjelder.

Gartnerløkka-prosjektet er mer enn et prosjekt som løser gjennomgangstrafikken. Han viste til betydningen for å få god løsninger for gang og sykkel, kollektivtransport, tilknytning til fergeterminalen og ikke minst at det frigjør areal som gjør at kommunen kan etablere et betydelig antall arbeidsplasser nær jernbaneområdet.

Føreland pekte på at majoriteten av de som kjører på Europaveien, skal til Kristiansand, de er ikke på gjennomfart. Folk jobber i Kristiansand. Det er 14000 arbeidsplasser i byen, mens det er  ca 1/3 av dette i Sørlandsparken. Jan Willy Føreland understreket at Sørlandets Samferdselsløft står samlet bak at Gartnerløkka ikke må utsettes.

- Området beskrives som den gordiske knute, der vi får løst trafikale flaskehalser, åpner for kollektiv og myke trafikanter. Vegkontoret har også bekreftet at det vil bli lagt til rette for god trafikkavvikling i anleggsperioden. Gartnerløkka må derfor fortsatt prioriteres
facebook