- En del bedrifter føler at de havner mellom flere stoler
1. Hvordan rammes DNB av koronakrisen?
Vi opplever et rush av kunder som tar kontakt med oss, både bedrifter og privatpersoner. Vi ønsker å hjelpe så mange vi kan, og så raskt som mulig. Likviditet er sentralt hos bedriftene. For eksempel så ser vi at avdragsfrihet er et effektivt tiltak for mange som er i en utsatt situasjon. For andre handler det om å forberede seg på at krisen kan bli langvarig. Da er det spørsmål om kontantstøtte og lån med statlig garanti. Vi har opprettet en koronahjelpetelefon der vi gir kundene økonomiske tips og råd. Her har vi svart bedrifter på mange tusen spørsmål de siste ukene.
2. Hvordan utfordres du som leder i disse dager?
Folk har ulike behov, det gjelder både kolleger og kunder. Jeg er imponert over mine kollegaers kompetanse, engasjement, innsats og evne til å løse kundenes ulike behov i en krevende tid samtidig som flere har barn og hjemmeundervisning. Hjemmekontor har fungert godt, men med noen praktiske behov som måtte løses. Kundene viser evne til nytenkning, men selvfølgelig er noen engstelige for virksomheten sin i dag og virkningene over tid. Det handler om å ta vare på folk og stille opp for hverandre i en ekstraordinær situasjon.
3. Hva tror du blir de langsiktige konsekvensene av krisen, både for bedriften og samfunnet?
At 2020 blir et svakt år er det liten tvil om, både for norsk økonomi og bedriftene på Sørlandet. Hvor stor og langvarig nedturen blir, er fortsatt høyst usikkert. Nå åpner Norge opp gradvis i ukene og månedene som kommer, og smitteutviklingen vil avgjøre hva som blir konsekvensene på lengre sikt. Krisen kommer også til å endre måten vi lever og jobber på. Vi ser at nye digitale verktøy og tjenester har fått en oppblomstring både internt i DNB og hos kundene våre.
4. Hva mener du om myndighetenes tiltak så langt. Har de truffet godt?
Vi synes at regjeringen fortjener skryt for å ha fått til mye på kort tid. Både lånegaranti og kontantstøtte er viktige tiltak for næringslivet. Hovedinntrykket er helt klart at man har jobbet godt og lyttet til bedriftenes behov. Så er det også en del bedrifter som føler at de havner mellom flere stoler, og det blir viktig å hjelpe disse også.
5. Er det noe som har overrasket deg positivt i denne situasjonen?
Kriser byr også på muligheter. Vi har en stor evne til å omstille og fornye oss. Vi gjorde nylig en undersøkelse blant våre bedriftskunder. Blant de som er berørt av krisen, svarte tre av ti at de hadde henvendt seg mot nye kundegrupper etter at krisen brøt ut. Dessuten var det tre av ti som hadde lansert nye produkter eller tjenester. Det er mange kreative sjeler der ute.
6. Hvordan kobler du av?
Jeg er glad i å gå tur, og nå har det blitt mange fine turer på Flekkerøya og Voieskogen samt hagearbeid. Trives også godt med en god bok og sudoku. Om sommeren er det tid for båtlivet.