- Du må stole på dine medarbeidere
- Tillitsledelse er å ta sjansen på å stole på sine medarbeideres kompetanse og motivasjon. Det handler om synet på mennesker og tydelighet i mening og retning, og det handler om å være tett på og samtidig gi tillit og spillerom for den enkelte til å utøve et godt medarbeiderskap. Kjenner du noen som er motivert for å gjøre en dårlig jobb?, spør Tone Thorstensen retorisk.
Fredag 15. september holdt hun og Bjørn Ager Hviding , partner i Great Place to Work, foredrag om teamet for medlemmer i Næringsforeningen.
- I praksis innebærer tillitsledelse at ledelsen har en ekte tro på at mennesker er uunnværlig for virksomhetens suksess. Videre fordrer det og bygger opp under en aktiv og åpen kommunikasjon mellom ansatte og ledelsen. En virksomhet som praktiserer dette kjennetegnes gjennom at prosesser er preget av kontinuerlig læring og en følelse av en spesiell og unik kultur i virksomheten, påpeker Thorstensen.
- Man vil se en rød tråd mellom hvem vi er og hva vi tror på, hva vi sier, hva vi gjør og hvordan vi gjør det. Med andre ord – en tydelig sammenheng mellom ord og handling, teori og praksis. Det vi sier vi skal gjøre, det gjør vi.
Thorstensen sier at virksomheter som utøver tillitsledelse har klare konkurransefortrinn.
- Helt klart, fordi man får engasjerte medarbeidere med stor tilpasnings- og omstillingsevne, hvor det skapes sterke relasjoner mellom medarbeidere og mellom medarbeider og leder. Samhandlingen blir mer effektiv og graden av innovasjon øker.