Rolf Kaafjord fra Sørlandskjøkken er godt fornøyd med første samling.

- Digitalisering må bli en del av bedriftens DNA

10.02.2017 | May Baagøe Broughton
Torsdag hadde Digitaliseringsskolen første samling med over 30 deltakere på plass. Flere av dem er usikre på hva fremtiden bringer, men ønsker å gjøre endringer.
Audun Finnestad, partner i PwC forteller om en teknologisk utvikling som mange ser på som den 4. industrielle revolusjon. Digitalisering er kommet for å bli og man må utvikle hele bedriften slik at man klarer å henge med.

- Arbeidet med digitalisering må integreres i bedriftens generelle strategi, det handler om måten man jobber og tenker på. En digital strategi i seg selv er ikke nok hvis ikke du kobler det opp mot hvordan man ellers jobber i bedriften, påpeker Finnestad.

Avdelingsleder Steinar Sjøberg og avdelingsleder Elin Strand, begge ved Huntonit, meldte seg på Digitaliseringsskolen for å lære mer om hvordan man går fra digital strategi til konkrete handlinger.

[caption id="attachment_8722" align="alignright" width="236"]Til venstre Elin Strand og Steinar Sjøberg fra Huntonit. Elin Strand og Steinar Sjøberg fra Huntonit.[/caption]

- Vi har gjort flere digitale grep, blant annet hvor vi logger alt digitalt, slik at kunden kan gå inn å se varebeholdningen i sanntid, forteller Sjøberg.

Huntonit er en industribedrift som produserer ferdigmalte tak- og veggplater og panelbord. De har 184 ansatte og kunder i hele Norge og deler av Europa.

Til tross for at de på mange måter er langt fremme mener Elin Strand at de har en vei å gå, og den må så mange som mulig være med på for å henge med.

- Vi er en bedrift med lange tradisjoner og etablerte tankesett, så det vil være en prosess i seg selv å klare å få så mange som mulig med i den digitale fremtiden, sier Strand.

Torsdagens samling var nummer en av fire. Neste samling avholdes 4.mai og da er hovedtema utvikling av digitale verdikjeder og forretningsmodeller.

Man må ikke melde seg på alle samlingene for å kunne delta.

 
facebook

Relaterte saker