- Det haglet inn med henvendelser
- Det hele var ganske kaotisk. Jeg kjente at jeg ikke bare kunne sitte og gjøre ingenting, for jeg kjedet meg. Jeg måtte gjøre noe, forteller Hartvigsen og fortsetter:
- Vi stengte for behandlinger, men innså jo at vi fint kunne fortsette med varesalget. Jeg tenkte derfor at jeg skulle lage noen filmer for å presentere litt av det vi har, men mest av alt var det for å kunne gi noen tips. Jeg trodde virkelig ikke at det skulle bli en sånn reaksjon som kom, for den var helt vill. Det begynte å hagle inn med henvendelser.
En voksen dame som viser seg frem
- Jeg filmet 3-4 filmer, noen om make-up, andre om produkter. Vi hadde jo masse produkter i hyllene, og jeg tenkte at dette måtte jeg vise frem på en måte.
Hun fortsetter:
- Det gøye med dette var jo at jeg er en voksen dame. Stort sett er det bare 20-åringer som viser ting frem i sosiale medier. Da er det naturlig at det er mange voksne kvinner som faller litt av, og ikke kan relatere. Jeg traff et eget publikum, og de synes det var kult når jeg viste meg uten makeup og formidlet mitt budskap med enkle ord.
Hartvigsen peker på at det nok er flere grunner til at hun fikk suksess på Facebook. Blant disse fremhever hun blant annet den genuine motivasjonen bak videoene til å guide kvinner og menn med tips innen hudpleie. Hun forteller at hun ikke tror at man trenger en særlig tilknytting til seerne på Facebook, og understreker i den sammenhengen at hun solgte til kunder over hele landet gjennom den digitale innsatsen på videomarkedsføring.
- Jeg tror ikke at du trenger en særlig plan for hva du skal si eller gjøre, og jeg er ikke teknisk anlagt i det hele tatt, det eneste jeg investerte i var et stativ til telefonen, forteller Hartvigsen og ler.
Hadde ikke kapasitet til å følge opp
- Mange i byen hadde sett mine videoer og kom innom for å kjøpe produkter, men det villeste av alt var at jeg plutselig måtte gå på Posten med 8-10 pakker om dagen! Denne videoen har da blitt sett av folk i hele Norge, og jeg ble plutselig spurt om jeg har butikker et annet sted enn i byen, om de kunne Vippse meg, om jeg har nettbutikk og om jeg kunne sende pakker.
- En av mine kolleger sa på et tidspunkt til meg at jeg ikke kunne lage flere videoer, fordi vi ikke hadde nok tid til å følge opp, og nylig lagde jeg en video og kom på at jeg måtte huske å sjekke om jeg i det hele tatt hadde de produktene jeg omtaler på lager. Jeg måtte sende en epost til leverandøren og spørre om å få tilsendt ekstra av bestemte produkter, og det var produkter jeg vanligvis solgte to av i halvåret.
Solgte for like mye
Å by på seg selv på de sosiale medier viste seg ikke bare å bidra til god, nettbasert branding, men også å bli lønnsomt for bedriften.
- På de seks ukene vi hadde stengt, hvor vi hadde åpent annen hver dag og bare i to timer, solgte jeg for like mye som vi gjorde i fjor. Vi solgte for 500.000 alene på de seks ukene, forteller Hartvigsen.
Hun beretter at det var kunder som kom inn dagen etter at hun hadde lagt ut en video og ønsket å kjøpe produktene som ble omtalt.
- Jeg kunne jo ha latt være, men jeg så hvilke muligheter som fulgte med, avslutter hun.
Hva kan man lære av dette, da? Selv peker Hartvigsen på to ting:
- Verden forandrer seg fort og at man må tilpasse seg. Dette handler om en vilje til ikke å gi opp og ikke vente på at ting skal bli "normale" igjen.
- Det er viktig å ikke stå alene. Du må til tider lene deg litt på dem som er rundt deg, spørre dem til råds eller spørre om hjelp.