SPENN
Da Heidi Sørvig begynte i sin første turistsjefstilling på Sørlandet for snart 20 år siden, var mottoet "analogt først, digitalt sist". I dag skjer alt på digitale flater.

Digitalt reiselivshode

21.12.2016 | Tekst: Ingrid Michalsen, foto: Erling Slyngstad-Hægeland
USUS-leder Heidi Sørvig inviteres verden rundt for å fortelle hvordan vi jobber på Sørlandet.
artikkelen fortsetter under annonsen
Fagopplæring Syd
- Jeg er ikke på farten hele tiden, det er viktig å presisere. Og det er jo mest på Sørlandet jeg reiser.

Men noen utenlandsturer har det blitt, på Heidi Sørvig, daglig leder i USUS AS. Som til New York, i september 2016, på «Global Leadership forum», hvor 80 av verdens ledende destinasjonsmarkedsførere var samlet.
Jeg er veldig tilhenger av en åpen delingskultur. «Best practice», det er det det handler om.

Arrangøren lurte på hva som skulle til for å lokke USUS over.

– Jeg sa at «får dere Brian Solis, så kommer vi». Ei snau uke senere fikk jeg til svar at han var booket til konferansen.

Så da dro de, hun og Kirsti Mathiesen Hjemdal, leder for innovasjonssatsingen i USUS. Og for de som lurer: Brian Solis er analytiker i amerikanske Altimeter Group og regnes som en slags guru på disruptiv teknologi.

– I denne næringen dukker det hele tiden opp disruptive innovasjoner som utfordrer oss. Typiske eksempler er Airbnb og Uber. I stedet for å avfeie det som en trussel, må vi heller lære av det.

Jakter ny kunnskap

Heidi Sørvig og USUS er stadig på jakt etter ny kunnskap om hva turistene er ute etter. Men hvordan havnet egentlig vi, fra lille Sørlandet, i en posisjon hvor vi fikk håndplukke foredragsholdere til lederkonferanser i New York?

– Akkurat den historien er litt spesiell, det skjer ikke før hver konferanse, for å si det sånn. Men klart jeg blir smigret, jeg blir jo det. Det er et bevis på at vi reise- og opplevelsesnæringen her på Sørlandet gjør noe som blir lagt merke til.

– Noen må også fortalt dem om oss?

– Vi har vært bevisste på å posisjonere oss i sosiale medier. Jeg har vært veldig aktiv på Twitter og Linkedin, mest på Twitter. Det  handler om å bygge internasjonale relasjoner. Jeg har søkt etter andre som jobber som oss, og så spilt inn hva vi jobber med og kastet meg inn
i debatter om næringen vår.

Det har funket. For plutselig var det også andre som ville lære av USUS. Sommeren 2016 ble Heidi Sørvig invitert til Trentino i Nord- Italia, et område på størrelse med Agder, for å lære bort hvordan reiseog opplevelsesindustrien på Sørlandet jobber. Reise og opphold var betalt av italienerne, og representanter fra de 12 lokale turistkontorene i Trentino var til stede.

– Jeg er veldig tilhenger av en åpen delingskultur. «Best practice», det er det det handler om. Vi skal ha et internasjonalt blikk, og for å utvikle oss så må vi også utfordre måten vi jobber på.

Kopiert av Canada

I British Columbia, Canada, har de laget et prosjekt basert på USUS. I Nashville, USA, ble USUS stemt frem som «Most innovative initiative» av 250 deltagere på en konferanse i 2014. Trofeet ankom nylig kontoret i Rådhusgata.

– Det er en fantastisk anerkjennelse av arbeidet vårt, konstaterer Sørvig.

Bransjen har gjort kvantesprang siden hun startet i sin første turistsjefjobb som 26-åring, i «en liten fjord» på Vestlandet. To år senere, i 2001, var hun leder for turistkontoret i Mandal.

– Jeg husker godt da jeg begynte i Mandal. Vi hadde en PC, men den stod gjemt bak et forheng i hjørnet av kontoret. Da teleforhandleren lurte på om vi ville ha raskere internettlinje, skjønte vi ikke helt vitsen med det. Vi sjekket jo kun maskinen en gang i uka!
Vi har klart å skape en innovativ plattform hvor vi kan teste ut, samarbeide og dele erfaringer

Hun ler av minnet.

– Dere var mer opptatt av brosjyrer og kataloger?

– På den tiden eide turistkontorene all kommunikasjonen om reiseliv. Det var til oss turistene kom når de skulle vite hva de burde se i byen, eller hvor de burde spise. Brosjyrene og reklamene vi laget var basert på det vi mente var de mest spennende destinasjonene og attraksjonene. Dette har snudd totalt.

– I dag er det forbrukeren som sitter med all makten?

– Ja, det er de som forteller videre, på Facebook og Tripadvisor og Pinterest, hvor man bør reise og hva man bør se. I tillegg kan du nå sitte på hytta i Sirdal og snakke direkte med gjestene dine i New Zealand. Du kan møte dem på en helt annen måte enn før. Før var det de med størst markedsføringsbudsjett som vant, nå er det de mest innovative.

Innovativ plattform

USUS, en sammensmeltning av Arena Ususklyngen og Visit Sørlandet, teller i dag 135 medlemsbedrifter fra Agderfylkene, Telemark og én bedrift fra Hordaland. Målet er å vokse til 300.

– Vi har gjort noen enkle, men samtidig helt annerledes, grep her på Sørlandet. Vi har klart å skape en innovativ plattform hvor vi kan teste ut, samarbeide og dele erfaringer med hverandre.

– Hvilke bedrifter imponerer deg mest?

– Det er vanskelig å si, mange har gjort fantastiske grep. Men jeg må trekke frem Dyreparken, de er en primus motor i regionen. Palmesus også. I dagens marked handler det mye om influencers. Å få betydningsfulle personer, helst kjendiser, til å framsnakke deg. Palmesus får verdensstjernene til å nevne hvor kult det er i Kristiansand. Bedre markedsføring får du ikke.

Influncerne bestemmer

Litt rart er det kanskje, å intervjue en reiselivssjef for landsdelen som utvilsomt – fremdeles, har svaberg, sol og  Sabeltann som største trekkplaster. Men ifølge Heidi Sørvig, har bransjen vind i seilene.

– Kultur og reiseliv er den nye oljen. Vi har økonomi til å reise mer, vi prioriterer å reise mer, og vi søker nye opplevelser og impulser.

– Hvordan utnytter vi det?

– Flere restauranter og hoteller på Sørlandet har for eksempel gått sammen om prosjektet «Spis Sørlandet» for å utvikle mat og matopplevelser som grunn til å reise til Sørlandet. Det gjelder å finne noe du kan lokke med, også utenfor høysesongen, som kan bevege mønsteret litt. Og det gjelder å finne nisjer. SØRF har det, Punktfestivalen også. Det må være en «reason-to-go». Silokaia og det nye kunstmuseet er veldig spennende.

– Men man må forstå at det handler om influencers. Man kan ikkebare annonsere for det nye kunstmuseet i Tyskland eller Danmark og forvente at folk kommer. Man må få de riktige menneskene opp hit, som deretter forteller hvorfor man bør dra hit. Klarer man det, har man mulighet for å lykkes.
facebook

Relaterte saker